Sivu 1/1

d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 09.08.2015 19:05
Kirjoittaja kormikki745
Natikan d239 moottori on aukastu ja nyt tarviisin kiristys arvot kyseiseen koneeseen. Tunteja koneessa vasta 3500 mutta seisonut yli 10 vuotta kun ostin,alakerrassa laakerit lopussa,putket yllättävän vähän syöpyneet,muuten männät yms ihan kunnossa,katkastavahan se on ennen kuin viimeisen runkolaakerin saa vaihdettua :roll:

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 09.08.2015 21:42
Kirjoittaja MTI
Ainakin d155 motista sain kaikki runkolaakerit vaihettua katkasematta, ei tarvinnut irroittaa kuin öljypohja. Peltiliuskalla(rakotulkki) työnsin vanhat pois yksi kerrallaan.
Eikös nämä neussilaiset ole aikalailla samasta puusta veistettyjä, mukien määrä vaan vaihtelee.
Kannen kiristys 40,80,145Nm (d155)

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 10.08.2015 05:40
Kirjoittaja IH 674
Sylinterikansi 14-15 kp
Kiertokanki 9.7 kp
Runkolaakeri 20 kp
Vauhtipyörä 15 kp
Venttiilivälys lämp, imu pako 0.30 mm
Takimmainen runkolaakeri ei lähde pois konetta katkaisematta kun se on
kuppimainen eli siinä on päittäislaakerit samassa osassa kiinni.
Pelkkä katkaiseminen ei riitä vaan siitä pitää ottaa kampiakseli pois
ennenkuin onnistuu kunnolla.

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 10.08.2015 06:30
Kirjoittaja kormikki745
Kiitokset tiedoista,jotenkin pahasti pelkäsin tuota takimmaista runkolaakeria :roll: ,pitää nyt ensin katkaista ja miettiä sitten mitä tekee :roll:

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 10.08.2015 11:15
Kirjoittaja MTI
Onko se runkolaakeri sitten d239 koneessa erillainen kuin d155 koneessa?
Kyllä tuossakin oli päittäislaakerit samassa liuskassa. Päästä katottuna U:n mallinen

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 10.08.2015 13:17
Kirjoittaja IH 674
Miten sait laakerikannen pultit pois, kun ne ovat sen irtonaisen
palikan alla joka on pultattu takastefan laipan alaosaan kiinni.

Siinä taitaakin olla erilainen vauhtipyörä kuin nelosmoottorisissa niin siinä
onkin tilaa ottaa ne pultit auki.

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 10.08.2015 21:31
Kirjoittaja MTI
IH 674 kirjoitti:Miten sait laakerikannen pultit pois, kun ne ovat sen irtonaisen
palikan alla joka on pultattu takastefan laipan alaosaan kiinni.

Siinä taitaakin olla erilainen vauhtipyörä kuin nelosmoottorisissa niin siinä
onkin tilaa ottaa ne pultit auki.

Joo kyllä ne pultit sopi tuossa 3-sylinterissessä tuleen pois, ei ollu laippa tiellä.
Sen suhteen siis erillainen isompiin nähden.

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 12.08.2015 19:26
Kirjoittaja kormikki745
Takimmainen runkolaakeri onnistuu vaihtaa kampiakselia irrottamatta,kun löysää kaikkia runkopukkeja hieman niin sopii helposti pienellä meisselillä pyöräyttää vanha pois ja uusi liuska tilalle :roll: ,tähän tuli nyt uudet sylinteriputketkin kun oli vanhoissa syöpymiä,tuleepahan moottori nyt kerralla kuntoon kun tarkoitus vielä syksyn aikaan laittaa turbo 8-)

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 13.08.2015 05:29
Kirjoittaja IH 674
IH 674 kirjoitti:Miten sait laakerikannen pultit pois, kun ne ovat sen irtonaisen
palikan alla joka on pultattu takastefan laipan alaosaan kiinni.

Siinä taitaakin olla erilainen vauhtipyörä kuin nelosmoottorisissa niin siinä
onkin tilaa ottaa ne pultit auki.

Eglantilaisissa traktorimalleissa on vauhtipyörä niin lähellä pultteja
ettei niitä saa auki.

Re: d239 kiristys arvot

ViestiLähetetty: 22.08.2015 06:14
Kirjoittaja kormikki745
Nyt olis alakerrassa uudet laakerit ja männätkin jo paikallaan,melkonen homma runkolaakerit vaihtaa kun joutuu tasapainokoneistot yms irti käyttämään,mutta eiköhän siitä nyt tule hyvä moottori :D venttiilit pitää vielä läpätä ja vaihtaa ohjurin kumit ;)