Sivu 1/1

6 Natikan säädöt

ViestiLähetetty: 12.10.2015 16:59
Kirjoittaja NuffieldNatikka
Miten kuuluu olla venttiilit, kun ajoitusmerkki on 18. asteessa?
Kumpi on imu etumainen vai takamainen.
Kone kävi nätisti, mutta pumpun vaihdon yhteydessä sitä piti pyörittää. Nyt on 1:n etumaisessa 0,05 ja takamainen normaali välys ja vitonen säädettävissä? Muut? Että pumpun merkki vastaa hammaspyörän kohtaa? :huikkaa:

Re: 6 Natikan säädöt

ViestiLähetetty: 12.10.2015 17:44
Kirjoittaja IH 674
Astemerkit pitäisi löytyä nokkapyörältä 2 asteen välein ja viisari jakopäässä osoittaa
sitä kohti.
Va pumpun ajoitus on 16 astetta ja merkki löytyy pumpun sivuluukun alta.
Ve pumpun ajoitus on 8 astetta ja merkkiä ei ole vaan tarvitaan heitto kello.
Venttiileistä on huono ajoitusta säätää.
Nokkapyörällä tarkoitan hihnapyörää joka on kampiakselin päässä.

Re: 6 Natikan säädöt

ViestiLähetetty: 12.10.2015 19:14
Kirjoittaja NuffieldNatikka
Niin tarkoitinkin, että mitkä venttiilit missäkin asennossa kun ennakko on mainitsemasi. Onko muuta virheen mahdollisuutta kuin kierros pielessä? Näyttäisi 5 olevan säädettävissä. 1:n takamainen välys ok. Etumainen aukeamaan lähdössä. Tuohon pumpun merkkipiiri paikkasns?

Re: 6 Natikan säädöt

ViestiLähetetty: 12.10.2015 19:27
Kirjoittaja IH 674
Siis kun 1 sen mäntä on yläkuolokohdassa niin 6 sen venttiilit ns vaihtaa ja päinvastoin.
Venttiilien säätöohje
1-mäntä YKK (puristus) säädä venttiilit 1,2,4,5,8,9
6-mäntä YKK (puristus) säädä ventiilit 3,6,7,10,11,12 välys 0.30 mm imu pako lämmin kone

Re: 6 Natikan säädöt

ViestiLähetetty: 12.10.2015 20:05
Kirjoittaja NuffieldNatikka
Kiitokset
Jukka

Re: 6 Natikan säädöt

ViestiLähetetty: 13.10.2015 21:09
Kirjoittaja IH 674
NuffieldNatikka kirjoitti:Miten kuuluu olla venttiilit, kun ajoitusmerkki on 18. asteessa?
Kumpi on imu etumainen vai takamainen.
Kone kävi nätisti, mutta pumpun vaihdon yhteydessä sitä piti pyörittää. Nyt on 1:n etumaisessa 0,05 ja takamainen normaali välys ja vitonen säädettävissä? Muut? Että pumpun merkki vastaa hammaspyörän kohtaa? :huikkaa:

Pumpun ajoitus pitää olĺa sillä kampiakselikierroksella jolla ykkösen venttiilit ei liiku yläkuolokohdassa.
Kierros siitä eteenpäin niin pako sulkeutuu ja imu aukeaa.

Re: 6 Natikan säädöt

ViestiLähetetty: 25.10.2015 23:04
Kirjoittaja NuffieldNatikka
Juu 18 oli
kirjan mukaan ja nyt käy nätisti. Suht helppo homma kun sen oivalsi.
Kiitti kaikille neuvoista.
En vain oivaltanut ensin koko hommaa.
Kuulemma VE voi olla korvaava pikku muutoksilla, mutta uusi maksaa n. €2000. Että huh.
Toivottavasti tuo toimii.
Taas saatiin tarinaa palstalle ja jelpin muiltakin, ketkä on vailla tietoa.
Jukka