IH 685 XL 4WD kunnostus

International ja uudempien Case IH-traktoreiden keskustelualue

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja Tatuplan » 27.01.2016 20:32

Do dii. Tunteja on tullut jonkunverran vietettyä natikan vierellä, lähinnä nelivedon kulmavaihteen/kytkentäpaketin kimpussa.

Marmoritiskin mielestä pakasta löytynyt ´levymäärä ei ole se mitä siellä on kuulunut alunperin olla. Siellä oli välilevjä 2x3 kpl ja kaksipuoleisia kitkalevyjä 4 kpl. Virallisen tiedon mukaan oikea määr pitäisi olla kuusi kitkalevysä ja viisi välilevyä.

Käytössä olleet välilevyt ja kitkalevyt olivat ok kuntoisia, joten hommattiin kitkalveyjä lisää että tuo oikea määrä sinne saatiin sinne. Ne sopivat sinne ihan ok.

Ongelmana nyt kasausvaiheessa on tuottanut akselin asemointi paikoilleen. Vaihdoin takimmaisen laakerin uuteen, ja otin vanhat mellalevyt pois välistä. Silti jokin mättää kun kansi menee niukin naukin paikoilleen ja akselille ei jää yhtään välystä. Tuskin se moin kuluu olla. Mekanismi pyörii kyllä käsin mutta raskaasti. Kytkimet ei irroita ainakaan käsin, mutta mahtaako se muutenkaan irroittaa käsin, kun kitkalevyt ovat ositain uusia ja vain vähässä öljyssä pyörittettyjä.

Uusi laakeri on 1 mm korkeampi kuin vanha, mutta mellalevyjä on pois 2,7 mm. Tuon matikan mukaan siellä pitäisi olla enempi välystä kuin alkupeäisessä.

Mulla meni nyt sormi suuhun, mitä teen seuraavaksi. Olisko jollain vinkkiä?
Tatuplan
 
Viestit: 52
Liittynyt: 19.10.2015 19:36
Paikkakunta: Lieto

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja IH 674 » 28.01.2016 10:43

Ymmärtääkseni laakerivälys mitataan kun akseli kasataan koteloon ilman pakkaa

"Päittäisvälyksen tulee olla 0.05 - o.1 mm.
Sen voi säätää aluslevyillä holkin ja pesän välillä.
Levyjä on neljää paksuutta 0.1 - 0.15 - 0.20 - 0.50 mm."

Kun laatikko kasataan pakan kanssa niin pakan pitäisi jäädä löysälle niin että sitä voi
käsin pyörittää.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja Tatuplan » 31.01.2016 20:08

En saanut välystä jäämään akselille, joten purin koko kulmavaihteen murusiksi. Jossain täytyi olla ylimääräistä tavaraa kun niin piukaksi meni.

Nyt on etupään laakeri ja stefa myös irti. Huomenna kauppaan ostamaan uusia.

Purussa tuli vastaan epämääräisiä teräshippuja/lastuja. Lastut on todennäköisesti tulleet kun käyttövipu haarukkapitimesta oli löysällä, kun rengassokka oli pois paikoiltaa. Sikäli jos ne on ollut väärässä paikassa, välyksetkin on voineet puuttua.

Kasausta tehtäessä täytyy pitää puhtaudesta huolta.

Kun saan kulmavaiheen taas joskus kasaan, niin pitäisikö kartaanin laippaa pystyä käsin pyörittämään (eri tahtiin kuin pääakselille menevä ratas) kun pakkaa ei ole puristettu (siis neliveto ei olisi päällä). Rakennetta kun katselen niin vapaatilassa pakka ei hirmusia levene => kitkaa on varmaan paljon jäljellä...

Kartaanin ristikon sain muuten kuntoon. IKH:lta löytynyt ristikko 30,2x 92 oli just oikea. Marmoritiskillä oli tarjota vaan zf:n alkuperäistä akslenpätkää taikka laippaa. En kuunnellut niin tarkkaan kun hinta oli yli 600.

Sama tarina kun vaihdoin polttoainetankkien yhdysputkea. Alkuperäinen sadan euron nurkilla. Toteutin letkun hydrauliikan paluuletkulla ja vahvoilla letkuklemmareilla. Hintaa tuli noin 25 €.

Vähän ehkä turhaan tulee kitistyä varasosien hinnoista. Ollaan kuitenkin onnellisia että meillä on sellainen merkki, mihin saa vielä osia!
Tatuplan
 
Viestit: 52
Liittynyt: 19.10.2015 19:36
Paikkakunta: Lieto

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja IH 674 » 02.02.2016 10:36

Kun saan kulmavaiheen taas joskus kasaan, niin pitäisikö kartaanin laippaa pystyä käsin pyörittämään (eri tahtiin kuin pääakselille menevä ratas) kun pakkaa ei ole puristettu (siis neliveto ei olisi päällä). Rakennetta kun katselen niin vapaatilassa pakka ei hirmusia levene => kitkaa on varmaan paljon jäljellä...
Mielestäni pitäisi
Käyttövivun säätöohje:
"Kierrä vipua vastapäivään kunnes irrotusmekanismi alkaa painaa
levyjouseen. kierrä säätöosaa kunnes se on 20 - 25 astetta vaakasuorasta"
Tuosta saa sen käsityksen että levyjousi joka jännittää pakaa kiristettäessä on vapaa löysättäessä
eli pakka pitä löystyä täysin sen auki ollessa, jos vivun säätö ei sitä löysää niin pakassa on liikaa levyjä.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja Tatuplan » 03.02.2016 15:47

Käytännössä tuo tuntuu oleva aika jähmeä pyörimään pelkällä käsivoimalla. Ilmeisesti täytyy vaan asennusvaiheessa varmistaa että jousen kiristys/aktivoiminen vapauttaa pakan riittävästi.
Tatuplan
 
Viestit: 52
Liittynyt: 19.10.2015 19:36
Paikkakunta: Lieto

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja IH 674 » 03.02.2016 16:49

jousen kiristys/aktivoiminen vapauttaa pakan riittävästi.
Jos ymmärsin tuon oikein niin siinä tapahtuu päin vastoin eli pakka kiristyy.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja Tatuplan » 04.02.2016 19:19

Kerrataan vielä:
Jousilautanen vapaana = pakka kiristyy, neliveto päällä
Jousilautanen aktivoidaan/puristetaan = pakka vapautuu, ei vetoa
Tatuplan
 
Viestit: 52
Liittynyt: 19.10.2015 19:36
Paikkakunta: Lieto

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja IH 674 » 04.02.2016 20:58

No joo se taitakin toimia noinpäin (tuossa korjausohjeessa ei kerrota miten se toimii)
eli sitä pakkaa kasattaessa pellevillejousi jännittyy tiettyyn kireyteen ja pakkaa irrotettaessa
jousta kiristetää vielä enemmän. Käyttövivun säädöllä voi olla ratkaiseva merkitys sen toimintaan.
Pakassa on tapahtunut muutoksia sarjanumerosta 1444 jälkeen, esim. teräslevyjä vähennetty 10:stä 6:teen.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja Tatuplan » 07.02.2016 16:15

Mielenkiintoista tietoa.... marmoritiskillä taas vannottiin että pakassa kuuluu olla kuusi kitkalevyä ja kymmenen välilevyä. Koneen neljä viimeistä sarjanumeroa ovat 3184 eli siellä oli alkuperäisenä oikea määrä levyjä.
Kasasin kulmavaihteen ohjeiden mukaan. Tarkastin akselin päittäisvälyksen ilman jousta ja välilevyä, ja säädin sen ohjeiden mukaiseksi. Jousipakkaan laitoin viisi kitkalevyä ja kuusi välilevyä. Sitten kansi kiinni. Vivuston säätö ohjeiden mukaisesti. Ainakaan käsipelillä en saa jousipakkaa irtoamaan senvertaa että kartaani pyörisi eritahtiin pääakselin kanssa.

Tässä nyt raavin vielä päätäni, että voiko pakkaa saadakkaan pyörimään käsin, kun kulmavaihteessa ei kylve öljyssä? Vai pitäisikö kansi ottaa vielä kerran irti ja laittaa sinne alkuperäinen määrä kitkalevyjä (4 kpl) ja välilevyjä (2x3 kpl)...?
Tatuplan
 
Viestit: 52
Liittynyt: 19.10.2015 19:36
Paikkakunta: Lieto

Re: IH 685 XL 4WD kunnostus

ViestiKirjoittaja IH 674 » 07.02.2016 18:34

Mielestäni pitäisi kokeilla alkuperäisellä määrällä.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

EdellinenSeuraava

Paluu International traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa