IH 584 syöttöpumppu

International ja uudempien Case IH-traktoreiden keskustelualue

Re: IH 584 syöttöpumppu

ViestiKirjoittaja modulaattori » 08.04.2014 11:21

Kuullostaa juurikin tutulta. Taitaa olla ominaisuus tuo kulutus. Ihan samoin sanoin voisin kuvailla tätä D206:n konetta. Ei savuta, hieman laiskan kankea menemään ylämäkiä (liekö välityksillä merkitystä) verrattuna Busteriin. Kiertää tuon 2300 kyllä eikä öljyä kulu. Joskin tuo 100 litraa 20 tunnissa tekee tuntikulutukseksi vaivaiset 5 litraa. Työkoneillahan se on noin 10 litraa tunnissa - ymmärtääkseni. Tuo litra ja kilometrihan, mitä itse olen havannoinut, tekee yleisen laskuopin mukaan jopa 30 litraa tuntiin, eli 112 litraa tankissa riittäisi 3,5 tunnin suoritteeseen.
-Modulaattori - IH 585XL-
modulaattori
 
Viestit: 20
Liittynyt: 18.03.2014 10:28
Paikkakunta: Luoteis-Pirkanmaa

Re: IH 584 syöttöpumppu

ViestiKirjoittaja Rokressi » 08.04.2014 12:40

modulaattori kirjoitti:. Tuo litra ja kilometrihan, mitä itse olen havannoinut, tekee yleisen laskuopin mukaan jopa 30 litraa tuntiin, eli 112 litraa tankissa riittäisi 3,5 tunnin suoritteeseen.


Hurja on kulutus :shock: Eikös traktorin diesel kuluta n 250g/kWh. Se olisi 585-natikan kohdalla laskennollisesti n. 11 l/h. Eihän vaan liekkihehku lorota polttoainetta imusarjaan?
Minullakin oli 585-natikka 20 vuotta eikä tiukassakaan äestyshommassa päässyt juurikaan 12 litran yli tunnissa.
Avatar
Rokressi
Ylläpitäjä
 
Viestit: 119
Liittynyt: 25.02.2014 10:01

Re: IH 584 syöttöpumppu

ViestiKirjoittaja Erkki Pystykorva » 09.04.2014 15:28

Sitä liekkihehkua minäkin epäilin,ostin siihen sitten uuden ja testasin vielä siten,että laitoin puutapin siihen hehkun kumiputkeen muutamaksi päiväksi ja totesin ettei se hehku laske läpi.Alan olla sitä mieltä että tuo 11 litran tuntikulutus noilla 1000 kierroksen luvuilla on tuon d-206 moottorin normaalikulutus.Eihän se sitten pienemmillä kierroksilla niin mahoton ole,arvelin laittaa litran pullon löpöjä siihen syöttöletkuun kiinni ja kahtoo kellosta,miten äkkiä se nieleksii tuon sisuksiinsa.
Erkki Pystykorva
 

Re: IH 584 syöttöpumppu

ViestiKirjoittaja IH 674 » 09.04.2014 17:08

Ja pane toinen pullo paluuletkuun,kun osa siitä menee paluuputken kautta tankkiin.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 948
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 584 syöttöpumppu

ViestiKirjoittaja modulaattori » 13.04.2014 19:05

Juttelin tuossa ansioituneen konemiehen / maanviljelijän kanssa aiheesta ja hän kertoi kokemuksen rintaäänellä että jakajapumpun säätö tulisi tarkistaa heittokellolla. Hänellä oli isommassa Natikassa ollut myös reilunlainen kulutus ja hänen tapauksessaan apu oli tullut pumpun säädöstä. Kertoi myös että syötön ruuvveja olisi mahdollisesti kaksi. En kyennyt tekemään kovinkaan paljoa tarkentavia lisäkysymyksiä, mutta heittokellon käyttö sinällään ei ole uutta. Kakstahdin kampiakselia on tullut hakattua suoraksi kiertämisen edistämiseksi, mutta siitä ei tässä ole juurikaan apua.

Kaksi kysymystä: mistä tässä jakajapumpussa olisi syytä lähteä heittokellon paikkaa hakemaan.
Sekä oliko niin että syöttöruuvveja olisi kaksi?

En ole vielä lähtenyt tekemään mitään yllämainituista koska viikonloppu mni salaojien kaivelussa ja arkena työ hidastaa harrastamista niin ettei hihoja ehdi käärimään.
-Modulaattori - IH 585XL-
modulaattori
 
Viestit: 20
Liittynyt: 18.03.2014 10:28
Paikkakunta: Luoteis-Pirkanmaa

Re: IH 584 syöttöpumppu

ViestiKirjoittaja Erkki Pystykorva » 13.04.2014 20:44

Käväsin tuossa männä viikolla dieselpumppujen ja muita sen sukusia korjaavassa ammattiliikkeessä ja siellä asentaja näytti kyseisen värkin sisuskalut kunnostettavana olleesta pumpusta.Kyllä se on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen laite,osiakaan ei ole kovin paljon.Välipainepumppu ja nestepää eli se värkki joka jakelee sitä ainetta niille suuttimille pyöriessään.Pari säätötankoa joilla määritellään annosmäärä siirtelemällä joko eteen tai taaksepäin.Se nestepää kuuluu olevan arin paikka, joten polttoaine pitäisi olla mahdollisimman puhdasta,erityisesti vettä ei siedä eikä hiekan muruja.Säätöpenkissä ne niitä pumppuja ajavat kohdalleen.Ongelmana tuntui olevan näihen vanhimpiin pumppuihin varaosien saanti ja siksi heilläkin on rakenneltu tietyillä soviteosilla dieselautojen pumpuista toimivia laitteita.Minua hän neuvoi säätämään syöttöä pienemmälle siitä alimmasta säätöruuvista kiinnipäin kunnes kierrosten nousu hieman takeltelee ja sitten palauttamaan vähän ruuvia n.1 kierros taaksepäin.Se ylempi säätö ruuvi vaikuttaa vain tyhjäkäynninkierroksiin, joten sitäkin voi passata,jos on tarvista.Juuri näinhän minä olin jo ehtinyt tekemäänkin,en kuitenkaan kertonut hänelle sitä.Lopuksi hän lohdutteli että aja vaan niin kauan kuin se pyörii, kerkiää sen sitten sepittää kohan seisattuu eikä suostu enää käynnistymään.
Erkki Pystykorva
 

Re: IH 584 syöttöpumppu

ViestiKirjoittaja IH 674 » 13.04.2014 21:10

Heittokello tarvitaa uudemmissa pumpuissa, joissa on automaatti pakkosyöttö ja sähkö pysäytys.
Tuossa pumpputyypissä on sivuluukun alla merkki viisari joka näyttää pumpun ajoituksen kampiakseliin nähden.
Kampiakselin nokkapyörällä on astemerkit 2 asteen välein ja yläkuolokohdan merkki.
584 on ajoitus 12 astetta EYKK
Syöttö ruuveja ei ole kuin yksi.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 948
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Edellinen

Paluu International traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron