Sivu 2/4

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 09.11.2016 22:03
Kirjoittaja IH 674
Jos siinä on tallella kolme vipua, niin olommainen on vain merkkivipu (muisti)
jolla ei ole yhteyttä nostolaitteeseen.
Keskimmäinen on työsyvyyden herkkyyteen vaikuttava,käytetään käytännössä
vain kynnettäessä, muulloin pidetään ala-asennossa.
Sisimmäinen on nosto/lasku ja asennon säätö vipu.
Vivuilla on säädettävät kitkalevyt, jos ne ei pysy paikoillaan (liikkuu itsekseen)
Järjestelmään kuuluu myös laskunopeudensäätöventtiili joka löytyy
hallintaventtiilin vasemmalla puolella olevasta nostosylinterin päätylevystä.
Siis koskee 824 sen; nostolaitetta.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 13.11.2016 15:06
Kirjoittaja Erkki Pystykorva
Päevee vuan tiältä Karjalasta kaikille.Nuista intikan suuttimista hieman omakohtaista kokemusta.Omassa 584 vehkeessä tein suutinremontin savuttamisen ja reilun kuluttamisen vuoksi pari viikkoa sitten ja huomasin tämmöstä edellisen tekijän jäljiltä.Vääränlaiset kärjet, olivat seven merkkiset italovalmisteiset, eivät käy boschin runkoon laisinkaan ja kaiken lisäksi suuttimet olivat laitettu vikapuolin paikalleen eli se ylivuotonippa tulee laittaa venttiilikopan puolelle eikä ulkopuolelle.Lisäksi on muistettava ennen suuttimien pois nostamista laskea jäähdytysnestettä pois n.8 litraa, koska neste jäähdyttää suuttimien asennusholkkeja, jotka ovat suutinreijissä.Taitavat olla muuten messinkiä tai sen tapaista.Nesteen laskulla estetään holkkien mukaan tulo ja nesteen valuminen sylinteriin.Tuon suuttimen oikean asennon taas vaatii hieman vino suutinreijän poraus, että suihku osuisi tasaisesti männän päälle.Kovasti paremmaksi muuttui käynti ja savutus lakkasi,ehkäpä kulutuskin pieneni.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 13.11.2016 20:56
Kirjoittaja IH 674
"että suihku osuisi tasaisesti männän päälle"
Oikeasti suihkut pitää osua männässä olevaan palotilaan tasaisesti.
Suuttimet kun on kallellaan mäntään-nähde niin niiden pitää olla oikein päin.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 14.11.2016 14:49
Kirjoittaja Erkki Pystykorva
Juuri niin,männässä olevaan palotilaan,ennen sanottiin palomaljaksi tuota palotilaa,sitä tarkoitinkin.Mutta ne kauppiaat,jotka ilmoittelevat noista seven ym. nimisten suuttimien kärjistä ja niiden sopivuudesta useampiin traktorimalleihin,eivät ehkä ole aivan perillä niiden sopivuudesta kaikkiin moottoreihin.Halpoja ne tietenkin ovat ostaa,mutta samalla siinä ostaja ottaa pienen riskin.Ammatikseen diesellaitteita korjaavat yritykset eivät mielellään ryhdy asentamaan sopimattomia osia korjattaviin laitteisiin,mikä on mielestäni hyvä juttu.Testaus- ja säätölaitteet ovat heillä myös nykyisin hyvät, joten lopputulos lienee kelvollinen.Itse käytin myös ammattikorjaamon palveluja ja nyt tuntuu suihkut toimivan hyvin.Siis boschin runkoon paras valinta on boschin suutinkärjet.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 15.11.2016 08:54
Kirjoittaja IH 674
Sellaisen huomion olen tehnyt että kun laittaa uudet bochsit niin ei tarvitse
säätää paineita ne on heti kohdallaan, muissa merkeissä täytyy säätää, ja kun säätö
on säätöprikoilla niin pitäisi olla kasa eri vahvuisia prikkoja.
Vanhempi kaksipulttinen suutinrunko on helpompi säätää kun siinä on säätöruuvi.
Itsellä on käytössä sevenit kaksipulttisessa rungossa, toiminut hyvin.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 15.11.2016 21:23
Kirjoittaja MTI
Ei alkanu dieselkorjaamo mullekkaan asentaa seven suuttimia kun ei numerot täsmännyt, vaikka ikh väittää passaavan.
Tilasin ranskasta alkuperäiset boschit samaan hintaan kuin tarvike suuttimet.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 17.11.2016 19:05
Kirjoittaja Petteri
Otsikko kertoo natikoiden mahdollisesti olevan vahvoja laitteita(ko), mutta jos kuskitkin on vahvoja niin pitääkö myös olla notkea. No tuo nyt oli aika aasin sillan rakentelua itäblokin tyyliin mutta asiaan.
Kuinka tuohon esmes 824 natikkaan horsma hytillä oikein mennään sisään ilman että monottaa jonkin sortin vaihdetta pesään. Riittävästi yli 100kg ja sopivasti alle 2m tuntuu olevan aika konstikasta saattaa kuskin penkille. Taaveteissa oli sen verran tilaa aina että jalka mahtui keppien ja penkin välistä sopevasti.
Onko vaan pakko todeta ettei ole suunniteltu solakalle suomalaismiehelle tuo koppi.
Ja mainittakoon vielä ettei tuo notkeus ole vielä ihan puutostauti vaan pikemminkin iän tuoma heikkous.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 15.12.2016 03:08
Kirjoittaja Tessu
Olet Petteri IHAN oikeassa,vaikka meillä ei ole ollu koppi vehkeitä niin JO avovehkeissä sama juttu,ensin meillä oli 2 Taavia ja tilaa on vaikka kääntyä saappaat jalassa vaihteiston kannella ja penkille pääsee mistä vaan ja miten vaan,no sitten tuli se IH 275,sinne ei mennä kuin yhdessä asennossa ja samoin tullaan poiskin vain yhdessä!
IH on muutenkin rakennetty peräkkäin,vierekkäin ja päällekkäin, eli kaikki on saatu ladottua pieneen tilaan,on juu kyllä jääny tilaa huoltoja tehdä ei siinä mitään mutta eroja on kun Taavia kattelee.
Samoin näyttää olevan meno liukkaalla näissä avovermeissä,Taavilla päässy loppuun ajetuilla renkailla aika heikosta paikasta mutta kormikilla pitää talvella katella ettei aja sitä pehmeeseen lumeen muutoin kaivautuu sinne!
Hyvään Taavin etenemiseen taitaa olla syynä ne painavat takaronkat jotka on vetävillä pyörillä,Kormikissa kun ei ole muuta kuin se pyörä,akseli ja vanne siellä uloimpana...
Erot on pieniä kuten nää laitteetkin mutta ihan normisällin huomattavissa.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 15.12.2016 09:48
Kirjoittaja Rokressi
Englannissa valmitetuissa Natikoissa ohjaamoon kulku helpottui vuodesta 70 lähtien, kun vaihdekepit siirtyivät istuimen viereen vasemmalle sivulle. Saksassa valmistetuissa vasta vuodesta 75 lähtien. Ensin tuli vaihdekeppiä ratin alle ja muutamaa vuotta myöhemmin kepit siirtyivät oikealle puolelle latiialle pois jaloista.

Re: vahvoja laitteita(ko)

ViestiLähetetty: 08.01.2017 05:15
Kirjoittaja Tessu
NYT sitten hiipui sen vahvankin laitteen laturi,eipä enää ladannu kun ajoin talliin lumen kolauksen jälkeen,lie sitten hiilet loppu kun siellä yli 55v pyöriny?
Ei tullu mittarilla katottun laturista enää mistään navasta mitään virtaa heh!