Ampeerimittarikysymys

International ja uudempien Case IH-traktoreiden keskustelualue

Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja MK24 434 » 15.01.2017 12:18

Minulla on McCormick International 434:n latauspiirissä sellainen juttu mitä en ymmärrä, ampeerimittarin neula heiluu koneen käydessä vuoroon plussalle ja miinukselle jotain +/- 15 A enimmillään vaikka mitään kulutuksia ei ole päällä, ei näytä oikeastaan ollenkaan sellaista tasaista latausta. Laturi on melko uusi joten se on mielestäni kunnossa, tuo latausrele on edelleen alkuperäinen. Löytyisikö tuohon vinkkejä mistä se voi johtua ? Jos olen oikein ymmärtänyt niin se ampeerimittari on näissä osa latauspiiriä ja siksi ihan tarpeellinen ?

Akulta mitattuna jännite on koko ajan 13,3 - 13,4 V kun seurasin sitä vähän aikaa, ei heilu samalla tavalla kuin se ampeerimittarin näyttö.
MK24 434
 
Viestit: 56
Liittynyt: 22.11.2016 18:07

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja IH 674 » 15.01.2017 13:56

Lataus ei tarvitse amppeerimittaria toimiakseen, sen voi vaikka poistaa
häiritsemästä tai voihan sen vaikka unohtaa, ja voihan siinä mittarissa olla jokin vika.
(huono kosketus)
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja Tessu » 16.01.2017 03:43

Jos se heilii + ja - väliä niin sillonhan se osoittaa että jonnekkin virta purkautuu? muutenhan se ei - miinukselle mene jos se lataa tai on stabiili että kulutusta eikä latausta ole.
Nyt hyvin tuotoa juuri seuranneena tiedän koska laturiin hiilet vaihdoin niin tuli kateltua että miten latas ekoilla ajoilla ja toimii.
Niin sulla kans tasavirta laturi ja kun kaasua vääntää tulee neulan siirtyä + puolelle eikä seilata,liekö sitten rele joka välillä vetää virrat maihin?
Olikos se vielä niin että se rele purkaa liiat virrat maihin tehovastuksen kautta?? noin kaveri mulle väitti.
Miten sulla entinen laturi hajosi? katsoitko entisen sisään vai vaihdoitko vaan uuden?
Meinaan vaan että jospa vika olikin releessä tai alkoi temppuilemaan uudella,TAI voiha nse uusikin alkaa vikaantumaan,kerran mulla ei lähteny vaihtovirtalaturi lataamaan uudella hiili/säätimellä ollenkaan oli uusi osakin rikki!
Jokatapauksessa joku siellä nyt on koska ei tasaseen lataa...
Tessu
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28.09.2014 21:58

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja MK24 434 » 18.01.2017 20:12

Koneessa on vielä tasavirtalaturi, pikku Lucas. En ole lähtenyt sitä muuttelemaan vaihtovirtalaitteeseen. Aikaisempi laturi kului vanhuuttaan, ilmeisesti laakerit menivät koska se lakkasi lataamasta ja piti ääntä. Kun otin sen irti niin oli aikamoiset välykset ja kädellä pyöräyttämällä antoi tuota resonanssiääntä. En alkanut sitä purkamaan pitemmälle.
Tuota ihmettelin myös että jos se jostakin vuotaa maihin mutta ei ole tuollaista tarvinnut aikaisemmin selvitellä ja siksi aloin kysellä jos siihen olisi tietoa niin ei tarvitse niin paljon tehdä turhaa työtä arpomisen kanssa. On vielä niin ahtaassa paikassa tuo mittari ja sen johdot mutta mielellään ei pitäisi sellaista riskiä että joku paikka vuotaa.
Pitänee yrittää kuitenkin purkaa se mittari irti ja katsoa jos sieltä löytyy jotakin. Hapettumia ainakin näkyi kun kurkin peilin kanssa sinne sisuksiin akkukotelon kautta.
MK24 434
 
Viestit: 56
Liittynyt: 22.11.2016 18:07

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja Tessu » 19.01.2017 04:36

Niin sittenhän on vielä laturin polarisointi, releen F-liittimestä pitäis räpsytellä akun + johtoon/ releen A tai B liittimeen kun sammuksissa niin sitten alkais lataamaan,netistä noita juuri löytyi erisivustoilta kun muuta etsiskelin.
Jotenkin tuo ees taas heiluminen tuntuis kyllä että johtuis muusta...
Jos entinen laturi muuten lataa niin laakeritkin voi vaihtaa,itte joku viikko sitten vaihdoin ensin omaan Natikkaan hiilet ja jouset ja sen päälle kaverin Majorin laturin etulaakerin,takaholkin voi myös vaihtaa jos väljä,tuossa etulakeri niin väljä että kuulat tippui!
Empä muutes tiennykkään että joissain Lucas tasavirtalatureissa on myös takapäässä kuulalaakeri ennen kuin netistä näin... itsellä ei tullu vastaan
Tessu
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28.09.2014 21:58

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja MK24 434 » 28.01.2017 13:15

No ei tämäkään mennyt ihan tuosta vain. Mitähän kautta näihin mittareihin olisi mahdollista päästä käsiksi ? Tänään oli aikaa yrittää sen ampeerimittarin liitosten puhdistamista mutta ei minun käteni mahdu akkukotelon kautta kuin sinne ensimmäisen johdon liittimelle. Sen sain auki ja puhdistettua mutta toiseen liittimeen ei mahdu millään aukaisemaan sitä kun kotelossa on sellainen hitsattu peltilatta edessä ja tuo mittari on ihan nurkassa. Se kaareva kotelo ei taida kovin helposti edes lähteä irti kun ohjausakseli on sen sisällä. Ei kai ne mittarit ole kasvaneet sinne itsestään ?
MK24 434
 
Viestit: 56
Liittynyt: 22.11.2016 18:07

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja Tessu » 31.01.2017 02:47

Mittarit on kyllä toisinaan hankalasti, U-raudalla yleensä takaa kiinni ja sitten vielä kaapelit kiinni, liekö laitettu tehtaalla ensin kaapelit kiinni mittareihin ja sitten mittari tauluun ja taulu raksaan?
Nyt kun ollu vuoskymmeniä niin alkaa ruostua/hapettua paikat niin vaikeaa on.
Mulla ainakin on 275 IH.ssa semmonen taulu että aukeaa se viisto alapelti ja sieltä joskus jotain saanu tehtyä,muistaakseni kun raksa meille tuli jouduin kanssa vaihtamaan ampeeri mittarin johdot päikseen kun ilmotti muuten että purkais ja kuitenkin latas,nyt en vaan enää muista miten senkin pääsi tekee...
Pitäs kattoo korjauskirjaa ja verestää muistia miten nuo olikaan tehty
Tessu
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28.09.2014 21:58

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja IH 674 » 31.01.2017 12:33

434 on peltiosiltaa erilainen kuin 275, nokkapelti olottuu koelautaan asti
ja on pultattu siihen kiinni ei ole nostettavissa ylös vaan kokonaan pois.
Tankki ja akku ovat vaihtaneet paikkaa akku on tankin takana, konepellissä on
huotoluukku akulle.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja MK24 434 » 31.01.2017 17:59

Katsoin myös tuota jos ottaisi sen nokkapellin irti mutta siitäkään ei taida paljon olla apua kun ei siitä lisää tilaa tule mittarien ympäristöön. Jollakin nivelvarrella ja peilillä voisi sen takimmaisen liittimen saada auki mutta takaisin sitä ei kyllä samaa kautta saa. Ihme juttu että on pitänyt noin hankalasti tehdä, yleensähän nämä vanhat vehkeet on sellaisia että niitä pystyy korjaamaan. Vinkkejä otetaan edelleen vastaan jos jollakin olisi joku hyvä keino.
MK24 434
 
Viestit: 56
Liittynyt: 22.11.2016 18:07

Re: Ampeerimittarikysymys

ViestiKirjoittaja Tessu » 01.02.2017 03:01

Noin se taitaa olla kun sanottiin joo eipä ole tuossa mun korjausoppaassa mitään kuvia peltiosista,enempi tekniikkaan painottui harmi.
On se joo pahasti sitten tehty,no aika oaha on Taavinkin kojetaulu irrottaa kun rattiputki edessä ja kojetaulu takana,siitä isäukko leikkas taulun peltisaksilla kahtia!
ittelaitoin sitte toisen taulun niin ei tarvi taistella,on se muutes vanhoissa autoissakin kun peltinen kojelauta niin joskus työtä ja tuskaa jotain sinne tehdä ja varsinkin kun se ruoste iskee!
ihme ja kumma ettei sitten 444 lähde koko kojetaulu sieltä kuskiin päin noin kun ois tehty niin vois korjatakkin,mutta liekö sitte njoku osa mikä ei perääntyiskään niin paljoa...
Tessu
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28.09.2014 21:58

Seuraava

Paluu International traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 53 vierailijaa