Sivu 1/1

845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 00:01
Kirjoittaja korsteeni
Terve!

Minkälaisia kokemuksia muilla kyseisestä saksan casen (845xl -90) hehkutuksesta, tai lähinnä sen toiminnasta, koska omassani ei ole ikinä palanut mittaristossa hehkun merkkivalo (kone oli vajaan vuoden vanha ja muutaman kymmen tuntia ajettu kun tuli taloon) mutta silloin uuden karheana asia ei pahemmin vaivannut wanhempaa isäntää ja itseä ei senkään vertaa, koska pääsi lähes aina kylminä aikoina lämpimästä liikkeelle, mutta nyt alannut vaivaamaan, että palaako muilla mittariston hehkun merkkivalo? ( Edit. niin siis lamppu mittaristossa on ehjä, mutta ei ole koskaan syttynyt)

Imusarjahehku itsessään kyllä toimii ja viimeksi pari päivää takaperin ohimennen sen vielä virtakynällä varmistin, ettei tule huudeltua puutaheinää :pyhimys: , mutta jäänyt aina vähän epäselväksi miten tuo hehku toimii? Katkaiseeko jonkun ajan jälkeen itse hehkun, vai "grillaako" niin kauan kuin avainta pitää hehkuasennossa (siis vääntää yli ns. radio asennon, mutta ei startille asti)? Itselle jostain vakiintunut käytäntö kylmästä lähtiessä, että väännän avainta (hehkutan) kytkin pohjassa niin kauan että vaihdelaatikon öljynpaineen varoitusvalo syttyy :mrgreen: ….siis melko pitkään, ja lähes aina on sillä käyntiin lähtenyt, mutta olisi kiva kuulla lopultakin muiden kokemuksia miten tuon kuuluisi käyttäytä :peukkuylös:


Samoin jäänyt vähän ohuelle tiedolle ohjekirjassa mainitut kylmäkäynnistys manööverit …eli että vetää sammutusnuppia jonkun verran (minkäverran?) ylöspäin pakkosyötön kytkeytymiseksi?? Ikinä en ole mitään eroa huomannut, muuten kuin liikaa vetämällä menee sammutin päälle, eikä ainakaan lähde käyntiin :roll:

Re: 845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 13:45
Kirjoittaja 1000r
Avainta pitää kääntää hehku asentoon ja pitää siellä n.30s ja sitten starttaus. ei syty merkkivalo

Re: 845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 13:54
Kirjoittaja korsteeni
Ok! Kiitos! Eli lähellä totuutta olen sitten ollut ihan omalla päättelyllä, pitänyt vain sitä laatikon painevalon syttymistä jonkinlaisena ajan mittarina, kun ei ole muita valoja syttynyt.

Miksihän se hehkun valo on viitsitty mittaristoon jättää ja lamppu sille, ja vielä johdot kytkentäkaavankin mukaan, mutta ei sitä silti mikään ohjaa? :peukkualas: vähän kun sanonta "varuiksi kuin vanhanpiian t***it"

Jaksais askarrella edes suoraan hehkulta hyppylangan mittariston lampulle, niin näkisi mitä siellä tapahtuu...eikä vain elää uskon varassa, vaikka moni kyllä niinkin tekee

Re: 845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 13:55
Kirjoittaja 1000r
Ilmeisesti kun 956-1056 on myös sama koelauta.
1056 on automaattinen hehku

Re: 845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 13:57
Kirjoittaja MTI
Eikö se pakkosyöttö ole siinä sammutinvivun puolessavälissä vain bosch VA pumpussa?
Ei taida nuin uudessa olla enää VA pumppua.

Re: 845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 13:58
Kirjoittaja korsteeni
Ahaa :idea: No tämä selittää sitten kaiken... ja sama hytin johtosarjakin, niin johdot vain sattuu sitten olemaan.

ps. vastausta tulee niin nopeaan, että ei ehdi edes omia kirjoitusvirheitä korjata :peukkuylös:

Re: 845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 14:02
Kirjoittaja korsteeni
Ja kiitos MTI:lle myös oikaisusta!

Ihan ei tästä ulkomuistista auennut minkälainen on VA pumppu vrt. tähän joka mikälie on minulla? Jakajapumppu jokatapauksessa… kuva liitteenä kyltistä, jos se mitään kertoo (vähän iso kuva, mutta liikuttelemalla löytyy kyltti)

Re: 845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 14:50
Kirjoittaja MTI
Olisko se bosch VE

Re: 845xl hehku & käynnistys

ViestiLähetetty: 17.03.2017 15:15
Kirjoittaja IH 674
Pumpputyyppi vaihtui VA sta VE ksi joskus v-85.
VE pumpussa on automaatti pakkosyöttö, muistaakseni siinä
on käynnistysohje paina kaasupoljin pohjaan ennen käynnistystä.
Isommissa malleissa (6 sylinteriset) on hehkurele moottoritilassa.