Sivu 1/2

McCormic 276

ViestiLähetetty: 13.08.2014 09:25
Kirjoittaja Joukku
Tervehdys uutena täällä!

Ajattelin avata tällaisen laajemman topicin kyseisestä traktorista koska sellainen sattuu löytymään tuolta pellon laidalta. Kone tuli minulle noin 4 vuotta sitten kun ostin pienen maapalasen ja kolme vuotta sitte olen viimeksi konetta käyttänyt. Käynti oli hieno mutta kone ulkoisesti on todella karussa kunnossa.

Kuva

Toivotaan että kuvat näkyvät edes jotenkin. Edellinen projektini oli saab 9-5 ja sain sen katsastettua tuossa eilettäin ja päätin, että seuraava projekti tarvitaan talveksi talliin. Laajamittainen projektikertomus löytyy saab foorumilta ja ajattelin, että dokumentoidaan tämänkin traktorin huolto hyvin jos tästä olisi jollekulle ansialkajalle apua. Itsekin olen kohtalaisen noviisi traktoreiden kanssa, siksipä tukeudun tällaisiin yhteisöihin joista saan tarvittaessa apua niin purussa, huollossa kuin myös kasauksessa. Päätraktorin virkaa pihalla tällähetkellä hoidaa david brown 1394 hs, jossa siinäkin on tälle syksylle vielä tekemistä esim kannentiivisteen vaihtoa ja sähköjen uusimista mutta sen laajamittaisempi huolto aloitetaan vasta kun tämä pikkukone on saatu iskuun.

Päivittelen tästä lisää sitä mukaa kun tallissa tapahtuu. Nyt kone seisoo vielä tietämättömänä mistään samassa paikassa missä on seisonut jo tovin.

Mitä olisi tarkoitus tehdä:
- Hytän irroitus, puhallus, tarvittavat hitsaukset ja maalaus. Sama koskee myös koko runkoa.
- Kytkimen tarkistus, koska vaihteisto kurahteli vaihteita vaihtaessa.
- perushuolto luonnollisesti tarvittavine toimenpiteineen samalla kun kytkin tsekataan
- sähköjen uusinta
- hyttään takaseinän rakentaminen, puuttuu nimittäin tällähetkellä kokonaan

Kone / projekti Tervolassa. Ohessa vielä pari kuvaa joista näkee, että kone itsessään on ulkoisesti suht siisti.

Kuva
Kuva

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 14.08.2014 07:44
Kirjoittaja Rokressi
Hieno projekti, laita vain viestiä ja kuvia työn etenemisestä. Muokkasin vähän viestiäsi että kuvat näkyvät nyt suoraan ilman kikkailua.

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 26.08.2014 09:00
Kirjoittaja Joukku
Kiitokset kuvien muokkauksesta. Tuolla iPhonella kirjoittaessa ei voi olla ihan varma miten kuvat toimivat.

Ja asiaan:

Rattorin sisus oli kuin puutarhalehdestä.
Kuva

Vanhusta lähdetään kuskaamaan pelipaikalle.
Kuva

Kuva

Suhteellisen siisti tapaus.
Kuva

Kuva

Öljypohja ottanut joskus muinoin osumaa.
Kuva

Etuakselin pantaa on joskus entrattu.
Kuva

Seuraava operaatio on hytän irroitus. Ilmeisesti tuo on edestä kahdella pultilla per puoli ja takaa akselitapilla. Rengas oli tapin tiellä joten se piti projektoida irti. Suhteellisen tiukassa istui mutta irtosi se aikanaan.

Kuva

Samalla purin perästä turhia tiellä olevia kilkkeitä pois. Kaikki ovat vain niin samperin tiukassa että yksinkertaiset asiat ottavat todella paljon aikaa!
Kuva

Tässä mennään tällä hetkellä.

Ikkunat otan seuraavaksi irti että saan toisella koneella kevennettyä hyttää ja hakattua tapin irti. Takarengas kiinni ja sama toiselle puolelle.
Tästä on hyvä jatkaa, palataan myöhemmin aiheeseen.

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 28.08.2014 05:37
Kirjoittaja MTI
Joukku kirjoitti:- Kytkimen tarkistus, koska vaihteisto kurahteli vaihteita vaihtaessa.


Tuohan taitaa olla normaalia kun ei ole synkroja ja suorat hammasrattaat, pienemmälle ei ainakaan taho saaha vaihdettua pysäyttämättä

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 30.08.2014 22:25
Kirjoittaja farmall
hieno projekti! seurataan ehdottomasti!

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 08.09.2014 10:08
Kirjoittaja Joukku
Mukava kuulla että tällainen rojekti kiinnistaa. Tuon kytkimen kanssa tarttee sitten vielä vähän tuumailla mitä tekee. Ajattelin, että teen kevyen perushuollon ja kokeilen konetta käyntiin, että näkee ja kuulee mahdolliset vauriopaikat. Henkisesti tässä ollaan kuitenkin ja varauduttu käyttämään kone poikki, sen verran näyttää olevan simppeli tuo katkaisulinja verrattuna David Browniin..

Tuo hytän kiinnitus on tässä koneessa varsin mielenkiintoinen. Edestä pultit irroittamalla hytän saa kallistettua taakse takana olevien saranoiden avulla. Päädyin irroittamaan koko saranahässäkän, koska saranatapit olivat kiinni todella tiukassa.
Renkaan sain irti molemmin puolin ja hytän pultit olivat irti oli aika noston. Tätä ennen luonnollisesti oli poistettuna jo lasit ja ovet sekä sähköt..

Kuva

Tiukassa tuo oli vaan irtosi se!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Katon verhoilu oli kohtalaisessa kuosissa. Pois tuli sekin revittyä ja sisäkatto oli yhtä ruosteessa kuin koko hyttä muutenkin.

Kuva

Kuva

Tämän jälkeen koneesta pestiin vuosikymmenten paskat pois. Samalla irroittelin keulapainotelineen ja muut irtohilppeet.

Kuva

Hyttä tuli riisuttua totaalisesti kaikesta turhasta. Kattoluukun rälläköin irti, kaikki sähköt, lamput ja muut pois. Painepesurilla suurimmat paskat tästäkin irti ja rälläköimään.

Kuva

Hytästä on nyt irroitettuna renkaiden sivupellit jotka on tarkoitus rakentaa uusiksi 1,5 mm pellistä. Lokarit ovat vielä suht kovaa tavaraa, joten saavat vain hoivaa osakseen.
Kuvaa nykytilasta ei vielä ole, koska valokuvakoneesta loppui akku mutta korjataan tuo puute taas ensi kerralla..

Hytän alaosan aikaisemmin mainitut takasaranat olivat sitten ikävämpi tapaus. Vasemman puolen sain herkisteltyä kuntoon lekalla ja crcllä mutta oikea puoli otti ja taipui kannakkeistaan..

Kuva

Kuva

Tälle pitää antaa varmaan vähän lämpöä, crctä ja lisää rakkautta lekan muodossa. Tuo runkoputkitus pirulainen tuntuu vain antautuvan ennemmin kuin tuo itse sarana..

Etupyörissä huomaisn, että on molemmissa klappia. Tarttee tutkia laakereiden kunnot.

Olisiko kellään ideoita mitä olisi maaliyhdistelmä, jolla tuohon saataisiin kestävä ja hyvä pinta hiekkapuhalluksen jälkeen?

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 11.09.2014 20:41
Kirjoittaja Joukku
Suht hyvin homma edistynyt mutta kirjaan laajemman raportin myöhemmin. Nyt nimttäin iski ongelma;

Miten tästä veijarista lähtee ratti irti!?
Kuva
Kuva

Pahoittelen pelkkiä linkkejä mutta näillä järkipuhelimilla en saa kuvat.fi palvelun skaalausta toimimaan että kuvat olisivat järkevän kokoisia. Korjaan jahka pääsen koneelle.

24mm hylsyllä mutteri irti ja siinä ollaan. Ulosvetäjää ei ole mutta näyttää, ettei tuota ulosvetäjällä pidäkkään irroittaa.. Olenko väärässä? Liekö siellä poorit vai kartio kuten käsikaasullakin? Oli muuten tuo käsikaasunkin kahva järjettömän tiukassa kiinni!

Jos täältä ei kukaan tiedä tuon irroituksesta niin viikonlopun jälkeen otan sen puukosahalla ja rälläkällä..

Edit. kuvat päivitetty näkymään..

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 12.09.2014 06:41
Kirjoittaja MTI
Kartio siinä on ja puolikuu kiila. Lekalla vaan :lol:

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 12.09.2014 08:03
Kirjoittaja Rokressi
Kartio näyttäisi olevan minunkin mielestäni, kun tuo kiilaurakin näkyy. Lämmittää kannattaa koittaa varovasti keskiön metalliosaa. Hankalaa tietysti, kun muovi sulaa helposti, mutta pienikin lämpö saattaa joskus helpottaa tilannetta. Saako/sopiiko alapuolelta lyömään vinosti tampilla siihen metallikeskiöön?

Re: McCormic 276

ViestiLähetetty: 12.09.2014 10:20
Kirjoittaja Joukku
Hankala sinne lekaa on antaa, sen verta ahdas tila on. Tarttee kehitellä jotain mutta tuo on tosiaan pääasia että 'nostamalla' se vain irtoaa..

Ja sitten tarinaa mitä on tehty.

Homma lähti liikkeelle moottoriöljyjen ja vesien poistolla.

Kuva

Jäähdyttimen nesteet olivat kyllä puhdasta vettä, ihme ettei syyläri tjms ole halki! Moottoriöljyjen poiston alussa tuli pelkkää vettä varmaan puolilitraa..
Irroitin samalla öljynsuodattimen ja olihan se suht turvoksissa olevan näköinen sekin.

Etusäleikkö irti ja ilmanputsari puhtaaksi öljyistä sun muusta paskasta.

Kuva

Millainen hattu tuossa ylläolevassa kuvassa pitäisi olla? Mulla oli avonainen rööri vain maailmaan ja paskaa oli sen johdosta säiliön pohjalla PALJON!


Siiviläosa pestynä.

Kuva

Tankin pantojen kiinnitykset olivat hankasti runkopalkkien sisällä mutta ähräämällä ja kiroamalla nekin irtosivat. Ennen tankin nostoa piti akkuteline irroittaa. Se oli juurtunut rautaan vuosien saatossa todella tiukkaan. Pulttien kannat piti hakata kivettyneen ruosteen alta esiin, muotoilla kannat taltalla ja irroittaa. Taas kului tuhottomasta aikaa turhanpäiväiseen näpertämiseen vaan hauska harrastushan tämä on!

Kuva

Seuraavaksi lähti syyläri, syylärin talvisuoja, etuvalot, sähköjä, laturi, termarin kannake.. mitä lie kaikkea lenteli kentälle suht ripeällä tahdilla ja kone näytti tältä pesun jälkeen.

Kuva

Vesipumpun hihnapyötä ei irronnut, joten hihnat otin irti irroittaen vesipumpunkin. Kunto hyvä, ei tarvitse uutta.

Vesipumpunhihnan tyyppi.
Kuva

Laturin hihnatyyppi.
Kuva

Öljypumppu saa jäädä paikalleen.
Kuva

Vesitilaa koneen sisältä.
Kuva

Maalipurkin kannesta tuli hyvä suoja startin reijälle.
Kuva

Käsikaasuvipu oli toooodella tiukassa. Kemikaaleja, vasaraa, lekaa, ulosvetäjää ja hyviä hermoja niin irtosi. Lämpökorttia ei tässä vielä tarvinnut käyttää mutta ratti, se perkele istuu todella tiukassa edelleen ja sen kanssa jatketaan ensi viikolla..
Kuva

Tämän jälkeen oltiin kutakuinkin koneen osalta tällaisessa tilassa, johon se jäi odottamaan jatkoa.
Kuva

Kuva

Kuva


Hyttään tuli haettua kirkonkylältä 1,5 mm peltiä. Mielestäni suht edukasta kun metrikakkonen oli 35 euroa per levy. Pari lähti mukaan..

Vanha kylkipelti myösterinä.
Kuva

Työstöä.
Kuva

Valmiina, vielä toisenpuolen kaveria vailla.
Kuva

Nyt oikeastaan tarttis vinkkejä mitä tuolta koneen sisältä pitäisi tarkistaa / putsata? Nostolaitteiden sihti? Onko tässä sellainen ja jos on niin missä? Kaikki öljyt, suodattimet, termari, penkki, ratti jne tulee uusiksi mutta tuo toiminnallinen puoli on sitten mulle vähän outo. Ajatushan oli alkuun, että koekäytän koneen vaan näin se taas purkaminen lähti lapasesta. Korjataan nyt sitten ulkoisesti paketti kasaan ja ihmettelen sitten mitä teen. Rungon ajattelin maalata miranolilla punaiseksi. Jotenkin pitää vain saada vanha paska kaikkialta pois öljyineen. Suht hyvin paska on jo pois isoilta pinnoilta mutta hammasharja hinkkaamista on PALJON!