Natikkamiehet

414 projekti?

International ja uudempien Case IH-traktoreiden keskustelualue

414 projekti?

ViestiKirjoittaja 414alokas » 13.01.2018 02:58

Tuli tuossa syksyllä pihaan 63-mallinen B414. Traktori oli hakusessa toista vuotta, kun on tontilla tuollainen pahan vallassa oleva perunamaa, jota pitäisi yrittää elvyttää. Muutama vuosi sitten ostin kuolinpesästä samanlaisen -62-mallisen 414:sen, jota en ehtinyt saada edes tontille, kun vävypoika halusi siirtomatkan varrella tehdä sillä pienen perunamaan muokkauksen. Konehan poiki ensi yrittämällä ja jäi tyttären pihalle. Oli ollut vuosia lumikoneena ja olisi ehkä tarvinnut vähän selvittelyä kunnosta.
Oma kokemus traktoreista jää 60-luvulla tehtyyn siirtoajoon 990 taavetilla ja 70-luvun äestys- ja peräkärryn vetohommiin uudemmalla Natikalla. Onneksi neuvojana on ollut nyt jo 90-vuotias tekniikan ihme- enoni, jolla on tajuttomasti tietoa kaikenlaisista koneista, erityisesti Taaveteista.
Kaikista näihin vanhoihin Natikoihin kohdistuneista mollauksista huolimatta päädyin pitämään ko. mallin hankintalistalla. Miranolikunnostetun Natikan hylkäsin kerran, kun ei ensimmäinenkään mittari tai näyttö pelittänyt; toisena olisi ollut 64-mallinen taavetti, jossa kuitenkin nostolaite osoittautui toimimattomaksi. Vähän jälkikäteen mietitytti, josko olisi ollut vain näppihäiriö.
Tämän pihalla köllöttävän vehkeen ostin sitten vain ilmoituksen perusteella luottaen myyjän rehellisyyteen. Toistaiseksi kaikki luvattu on pitänyt.
Korjattavaa varmasti löytyy, vaikka tuntuukin toimivan; ainakin tulevan toiminnan varmistaminen on ohjelmassa. Toistaiseksi on tullut vaihdetuksi vasta jäähdytysnesteet, kun ei vanhoihin oikein osannut luottaa; melkoista moskaa tuli ulos, mutta ehkä olisi kuitenkin pakkasta kestänyt. Seuraavaksi ohjelmassa lienee öljyjen vaihto. Yleisöljyä myivät IKH: lla. Ajattelin ainakin moottoriin sitä laittaa. Peräpäästä näyttää ainakin voimanottoakselin tiiviste falskaavan, samoin kuin vetotunnustelun tapin tiiviste. Vetovarsien kiinnitys myös askarruttaa; toiselta puolelta on kahdeata tapista paksumpi poikki; onko vain hitsattavissa?
Mittarivarustuksessa riittää korjattavva. Öljynpainemittari näyttäisi toimivan, mutta lämpömittari varmaankin menee vaihtoon. Kierrosluku/tuntimittari sanonut itsensä irti jo aikoja sitten, joten ei ehkä kovin merkityksellinen. Hehkuja tuossa ei vaikuta sanottavasti olevan, koska ampeerimittari ei värähdäkään hehkutuksessa (valojen kytkeminen kyllä vaikuttaa). Käynnistyy kuitenkin ilman hehkuja, kun startti ja akku ovat suht. uudet.
Tarkoitus olisi tuo pistää toimimaan vanhan 2X14 Sampo auran eteen ja lumikoneeksi, jos nyt lunta joskus Etelä-Suomeen tulee.
Kaikki kommentit ja neuvot ovat äärimmäisen tervetulleita
414alokas
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11.01.2018 23:50

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja MTI » 13.01.2018 18:34

Se vetovarren kiinnityspiste lähtee helposti irti, olikohan 3 pultilla kiinni. Helpompi sitten vaikka porata katkennut nysä pois ja hitsata uusi tappi tilalle. Minä laitoin kaikki 4 tappia uudet. Hoksasin vaan jälkikäteen että toinen olisi pitänyt olla iso ja toinen pieni. Nyt mulla on molemmat pienet. Näissä vissiin ollu tarkoituksena että voi helposti vaihtaa vetovarret kääntämällä joko ison tai pienen tappikoon, kun vetovarren toinen pää on pienellä reijällä ja toinen pää isolla.

Jotkut on saaneet ulosoton Stefan pitämään ottamalla se huopa pois siitä Stefan edestä jos siinä semmonen vielä on.
Mulla oli siitä korvakosta yksi korva lohjennut, niin tilasin kokonaan uuden USA:sta. Siinä oli uusi stefa ja huopa paikoillaan.

Siinähän taitaa moottori olla kunnossa jos ilman hehkuja lähtee käymään. Mulla lähtee myös ilman hehkuja, mutta oon rempannut koneen. Veljen 275 on turha yrittääkkään jos hehkut ei pelaa.
Siinähän on koelaudassa semmonen suolasirottimen näköinen osa joka lämpenee kun hehkuttaa, kun lanka siinä hehkuu punaisena voi startata. Jos jokin 4 hehkusta on rikki niin loputkaan ei toimi.
Ei se mullakaan taida ampeerimittari värähtää hehkuttaessa, en ainakaan muista tai ole kiinnittänyt siihen huomiota.
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 209
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja 414alokas » 08.02.2018 18:51

Mietinnässä Natikkaan letkulämmitin. Onkohan kokemuksia asennuksesta? Alavesiletku on ilmeisesti 35-36 mm, joten Defalta näyttäisi löytyvän sen puolesta sopiva. Vaan onkohan tuossa letkussa riittävästi suoraa osuutta, kun näyttää tuo lämmitin ainakin kuvassa aika pitkältä. Calixin lämmitin näyttäisi lyhyemmältä, mutta on 38 mm letkuun.
414alokas
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11.01.2018 23:50

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 09.02.2018 08:12

Tee letkunipat tyhjennyshanan paikalle ja kannen puolivälissä imusarjan alla on 1/2 tuuman tulppa siihen toinen liitin ja niihin
letkut ja sopiva letkulämmitin. Alavesiletkuun ei tule oikein hyvää kiertoa joka lämmittäisi moottorin.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 377
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja Tessu » 15.02.2018 16:28

hehkut ei mene ampeerimittarin kautta ei näytä mitään hehkuttaessa miedän B-275 sessakaan.
Onko 414 mallissa vesipumpunkohdilal mitään liitosta joka olis tulpattu? samoin apumiehen eli oikealal puolella lohkossa? meillä oli tuolal välillä pienempi letku johon laitoin väliin nk.työkonelämmittimen eli semmonen pullomainenpytty,se on tässä toiminu ja toisenkin löysin edullisesti varalle.
Jos muu ei auta kuin laitta isommanletkun väliin vastus niin varmistu että itse vastusosa EI ota letkuun kiinni,siloin se polttaa reijän letkuun,sellaisiakin on olemassa missä vastus on paremmin piilossa,sitä en tiedä millasia nyt uutena saa?
Tessu
 
Viestit: 60
Liittynyt: 28.09.2014 21:58

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja 414alokas » 15.02.2018 18:58

Kiitokset neuvoista kaikille.
Kytkentäkaaviota tarkemmin katsoen näyttääkin tosiaan ampeerimittarille menevän hehkukytkimeltä vain akulta tuleva johto. Mikähän muuten mahtaisi olla syynä siihen, että kytkentäkaaviosta poiketen on miinusjohto maissa?
Kävin kokeilemassa konetta käyntiin ja kokeilin hehkutusta, mutta se "suolasirotin" ei kyllä näyttänyt mitään. Kone kuitenkin käynnistyi ihan hyvin, ja kun oikein tarkasti tunnustelin, sen suolasirottimen ympäristö oli lämmin, eli hehkut kuitenkin toimivat. Eikös sen sirottimen reikien kuuluisi olla auki; tässä niiden takana on kiiltävä levy, eli ei sen vastuksen hehkuminen voisikaan näkyä.
Tuohon lämmitinjuttuun ei taida muuta vaihtoehtoa olla kuin alavesiletkuun liittäminen. Minä en ainakaan löydä kannesta mitään mahdollista letkunipalle sopivaa tulppaa ja tyhjennyshanan liitoskin näyttää aika pieneltä lämmittimen n. 16 mm letkulle. Täytyy kevään edetessä pähkäillä hommaa tarkemmin
414alokas
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11.01.2018 23:50

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 15.02.2018 20:11

http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=40832/1345
Kannen kuvaa klikkaamalla suurenee, keskellä kantta suuttimien välissä näkyy reikä johon voi liittää putki liittimen.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 377
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja 414alokas » 15.02.2018 21:35

Näyttää olevan lämpömittari kiinni tuossa reiässä. Mikä mahtaa se tulppa alempana kannessa olla?
414alokas
 
Viestit: 5
Liittynyt: 11.01.2018 23:50

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 15.02.2018 23:26

Niinhän siinä taitaa ollakkin, olen joskus nähnyt siihen laitetun lämmittimen letkun, en muista mihin anturi sitten on laitettu.
Alempi tulppa on ns. pakkasroppu siihenkin voisi laittaa mutta pitäisi tehdä liitin siihen jengattomaan reikään ;)
Avatar
IH 674
 
Viestit: 377
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: 414 projekti?

ViestiKirjoittaja MTI » 16.02.2018 13:39

Mulla oli laitettu letkulämmitin niin että alavesiletkuun oli tehty haara, porattu reikä letkuun ja siihen valmis haaroitusliitin. Mutterilla kiinni.
Yläpään letku meni juurikin siihen missä lämpömittari on, siihen oli tehty haaranippa ja anturi tuli vaan vähän ylemmäs ja letku lähti sivulle.
Kuva
Kuva
En muista miten lämpes, kun en monesti ehtinyt lämmittää ennen remonttia. Jätin lämmittimen kokonaan pois toistaiseksi, kun ei ole tarvetta.
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 209
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Seuraava

Paluu International traktorit

  • Paikallaolijat

    Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa

cron