Natikkamiehet

IH 453

International ja uudempien Case IH-traktoreiden keskustelualue

IH 453

ViestiKirjoittaja MTI » 09.09.2014 21:21

Pistetäänpä hiukan tarinaa tämmösestä Saksan natikasta.
Tuli hommattua ajopeliksi kun B414 kunnostus karkasi käsistä ja on täysin palasina. :lol:
Ostin starttivikaisena halvalla kun sain.
Starttiin uusin solenoidin, hiilet ja bendix pyörän. Vieläkin välillä naksahta vaan, pitää vetää useasti että alkaa pyörittään.
Voisko johtua väljistä puslista?
No sitten näytti jäähdyttäjässä olevan hiukan öljyä seassa ja koneenkylki öljyinen, kannentiivisteen vaihto oli seuraava operaatio.
Kytkinakselin vaihteiston puoleinen stefa vuoti reilusti, jousi oli karannut stefasta. Raktori poikki ja stefat vaihtoon, myös kampiakselin takastefa ja vaihdekepin jousi samalla vaihtoon
Suutinkärkien uusiminen taisi olla seuraava operaatio.
Halonteossa meni sitten männänrenkkaat poikki yhdestä männästä ja alkoi sylkeen öljyä huohottajasta :o
Taas kone auki. Sylinteriputken o-renkaat oli vuotanut. Nyt laitettiin uudet putket ja männät. Laakerit näytti vielä hyviltä ja kk välys juuri oikea. Kone nippuun taas.
Uusin öljykellon kun vanha ei aina syttynyt kun laittoi virrat päälle.
Nytpä valo alkoikin palaa pikkukierroksilla lämpimänä, vähän heikonpuoleiset paineet.
Ja taas öljypohja irti. Öljypumpun tarkistus seuraavaksi. Eipä siitä juurikaan kulumisen merkkejä ollut havaittavissa, o-renkaat vaan uusin öljypumpun putkiin.
Sitten kampiakselin laakerit uudestaan tarkasteluun, viimeksi käytin keskimmäisiä vaan irti, mutta päätimmäisissä olikin pahemmat jäljet. Kauloja ei paikallaan pystynyt mittaan ja kun niissä ei naarmuja näkynyt niin laitoin vaan uudet laakeriliuskat.
Paineet parani vain vähän joten kokeillaan eri öljyä seuraavaksi...

Ja sitten tähän päivään:

Rupesin suunnitteleen vapaa paluuliitintä ih453 hydraulihalkojaa varten, tuhjennysropun paikalle suunnittelin laittaa.
Mitä öljyä tuon ikäiseen(-74) kannattaa laittaa nostolaitteeseen? Hydrauli ja peräöljythän tässä mallissa on vielä erikseen.
Hy-traniako.

Niin ja tietyllä kierrosalueella kuuluu "kiljumista", ei tyhjäkäynnillä eikä isoillakierroksilla vaan jotain siltä väliltä. Hankala paikallistaa mistä ääni tulee. Ei ainakaan moottorista eikä vaihteistosta. Kytkimen käyttö ei vaikuta ääneen. Hydrauliikasta? Kuulostaa niinku se tulisi jostain hydrauliventtiilin tienoilta(vaihteiston kannen päältä)
Ja öljyä on ollut tarpeeksi, nyt laskin öljyt pois.
Liitteet
IMG_20130829_105045.jpg
IMG_20130829_105045.jpg (101.75 KiB) Katsottu 3825 kertaa
Viimeksi muokannut MTI päivämäärä 14.09.2014 20:46, muokattu yhteensä 3 kertaa
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 204
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: hydrauliöljyt

ViestiKirjoittaja IH 674 » 10.09.2014 11:53

Vapaan paluun paikka olisi oikeaoppisesti tyhjennys tulpan paikalle mutta käyhän se
täyttökorkiinkin siinä vain poistuu mittatikku.
Öljyksi voi laittaa jonkun yleisöljyn.
Ääni on varmaankin resonassi joka tulee putkista tai jostakin venttiilistä. On hankala paikallistaa.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 352
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: hydrauliöljyt

ViestiKirjoittaja MTI » 10.09.2014 14:57

Niin, tyhjennystulpan paikalle olinkin laittamassa. Kierre näyttäisi olevan 1" UNF. Joutuu sorvaan adapterin uros liittimelle.
Ohjekirja sanoo öljyksi IH HY-TRAN tai SAE 10 moottoriöljy. Laittasko sitten Viima universal 10w30 tai teboil monitra plus 10w30... kävis sama sitten koneeseen.
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 204
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: hydrauliöljyt

ViestiKirjoittaja MTI » 12.09.2014 07:56

Tämmönen nippa tuli tehtyä :shock:
Liitteet
nippa.JPG
nippa.JPG (38.83 KiB) Katsottu 3839 kertaa
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 204
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: IH 453

ViestiKirjoittaja MTI » 14.09.2014 20:59

Siinäpä se on sitten paikallaan. Laitoin öljyksi tb monitra plussaa 10w30.
Hyvin pelas hydraulihalkoja. Hydrauliikan kiljunta taisi loppua öljyn ja suodattimen vaihtoon, ainut että suodatinkotelo jäi vielä vuotamaan öljyä. Vanhassa oli vaan o-rengas ja uudessa(vähän käytetyssä) tuli o-rengas ja katkaistu teflon?tiiviste jolle en keksinyt paikkaa. Räjäytyskuvassa on kyllä kaksi tiivistettä. O-rengas senverran ohkanen ettei tiivistä kunnolla. Paksumpi o-rengas tilalle?
Liitteet
IMG_20140912_182017.jpg
IMG_20140912_182017.jpg (139.71 KiB) Katsottu 3825 kertaa
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 204
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: IH 453

ViestiKirjoittaja IH 674 » 15.09.2014 06:54

Teflonrengas on orenkaan tukirengas laitetaan orenkaan paineettomalle puolelle (jos on tilaa)
Avatar
IH 674
 
Viestit: 352
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 453

ViestiKirjoittaja MTI » 15.09.2014 08:49

Ei siinä minusta ollut tilaa. Putkeen se olisi ollut juuri sopiva, mutta kun kokeili kotelon päätyyn johon o-rengas tulee niin ei olisi sopinut enää paikoilleen. Ja katkaistu kohta olisi jäänyt auki.

Nyt kun tarkemmin katsoin räjäytyskuvaa niin ei siihen sitä katkaistua teflonrengasta tulekkaan, vaan kotelon päässä on "spacer" eli kuparinen tiivistepinta joka oli minullakin siinä paikallaan.
Pitää vissiin kokeilla lämmittää kaasulla vanha tiiviste, josko se alkaisi pitämään.
Taitaa olla se teflontiiviste uudempiin malleihin, sama suodatin kun käy moneen muuhunkin.
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 204
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: IH 453

ViestiKirjoittaja Joukku » 17.09.2014 17:44

Mulla taavetissa naksuminen yltyi talvella niin pahaksi etten saanut konetta enää käyntiin. Vaihdoin koko startin, akun ja putsasin maadoitukset. Nyt naksuu enää satunnaisesti mutta naksuu kuitenkin. Enää en keksi muuta kuin että vika olisi virtalukossa. Tarttee vaihtaa vielä ennen talven tuloa.

Tuo tekemäsi nippa on siis tyhjennysropussa?! Piti käydä ihan kuva ottamassa tätä varten omasta 276:sta kun en ole tuota löytänyt.

Kuva

Saa sitä hakea jos ei entuudestaa tiedä että siinä se on.
Joukku
 
Viestit: 14
Liittynyt: 13.08.2014 09:07

Re: IH 453

ViestiKirjoittaja MTI » 17.09.2014 22:43

Tuotapa en tullut ajatelleeksi että se vika voi tosiaan ollakkin virtalukossakin. Tai johdoissa, joskus kun yrittää startata niin virrat häipyy kokonaan. Kosketus häikkää päävirtakatkaisija, virtalukko...

Joo tyhjennysropussa, siinähän se on ihan selvästi :lol:
Saattaa vielä aueta vasaralla ja tampilla tai sitten hitsaa mutterin siihen

Miten te liitätte nuo kuvat?
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 204
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: IH 453

ViestiKirjoittaja Joukku » 18.09.2014 08:18

Juu tosiaan ne sähköjohdot myös.. Taavin sähköt on niin hengenvaaralliset että olen kaiken turhan repinyt pois ja pelkät välttämättömyydet on kiinni. Pitäis tuo päivittää mutta kun on näitä liikkuvia kohta liikaa.

Taidan suosiolla hakea taas hitsuukoneen tuota proppua varten, näyttää sen verran ikävältä.

Kuvalinkki tuon img napin sisään, siten olen ite tehny.
Joukku
 
Viestit: 14
Liittynyt: 13.08.2014 09:07

Seuraava

Paluu International traktorit

  • Paikallaolijat

    Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa