IH 453
Lähetetty: 09.09.2014 21:21
Pistetäänpä hiukan tarinaa tämmösestä Saksan natikasta.
Tuli hommattua ajopeliksi kun B414 kunnostus karkasi käsistä ja on täysin palasina.
Ostin starttivikaisena halvalla kun sain.
Starttiin uusin solenoidin, hiilet ja bendix pyörän. Vieläkin välillä naksahta vaan, pitää vetää useasti että alkaa pyörittään.
Voisko johtua väljistä puslista?
No sitten näytti jäähdyttäjässä olevan hiukan öljyä seassa ja koneenkylki öljyinen, kannentiivisteen vaihto oli seuraava operaatio.
Kytkinakselin vaihteiston puoleinen stefa vuoti reilusti, jousi oli karannut stefasta. Raktori poikki ja stefat vaihtoon, myös kampiakselin takastefa ja vaihdekepin jousi samalla vaihtoon
Suutinkärkien uusiminen taisi olla seuraava operaatio.
Halonteossa meni sitten männänrenkkaat poikki yhdestä männästä ja alkoi sylkeen öljyä huohottajasta
Taas kone auki. Sylinteriputken o-renkaat oli vuotanut. Nyt laitettiin uudet putket ja männät. Laakerit näytti vielä hyviltä ja kk välys juuri oikea. Kone nippuun taas.
Uusin öljykellon kun vanha ei aina syttynyt kun laittoi virrat päälle.
Nytpä valo alkoikin palaa pikkukierroksilla lämpimänä, vähän heikonpuoleiset paineet.
Ja taas öljypohja irti. Öljypumpun tarkistus seuraavaksi. Eipä siitä juurikaan kulumisen merkkejä ollut havaittavissa, o-renkaat vaan uusin öljypumpun putkiin.
Sitten kampiakselin laakerit uudestaan tarkasteluun, viimeksi käytin keskimmäisiä vaan irti, mutta päätimmäisissä olikin pahemmat jäljet. Kauloja ei paikallaan pystynyt mittaan ja kun niissä ei naarmuja näkynyt niin laitoin vaan uudet laakeriliuskat.
Paineet parani vain vähän joten kokeillaan eri öljyä seuraavaksi...
Ja sitten tähän päivään:
Rupesin suunnitteleen vapaa paluuliitintä ih453 hydraulihalkojaa varten, tuhjennysropun paikalle suunnittelin laittaa.
Mitä öljyä tuon ikäiseen(-74) kannattaa laittaa nostolaitteeseen? Hydrauli ja peräöljythän tässä mallissa on vielä erikseen.
Hy-traniako.
Niin ja tietyllä kierrosalueella kuuluu "kiljumista", ei tyhjäkäynnillä eikä isoillakierroksilla vaan jotain siltä väliltä. Hankala paikallistaa mistä ääni tulee. Ei ainakaan moottorista eikä vaihteistosta. Kytkimen käyttö ei vaikuta ääneen. Hydrauliikasta? Kuulostaa niinku se tulisi jostain hydrauliventtiilin tienoilta(vaihteiston kannen päältä)
Ja öljyä on ollut tarpeeksi, nyt laskin öljyt pois.
Tuli hommattua ajopeliksi kun B414 kunnostus karkasi käsistä ja on täysin palasina.
Ostin starttivikaisena halvalla kun sain.
Starttiin uusin solenoidin, hiilet ja bendix pyörän. Vieläkin välillä naksahta vaan, pitää vetää useasti että alkaa pyörittään.
Voisko johtua väljistä puslista?
No sitten näytti jäähdyttäjässä olevan hiukan öljyä seassa ja koneenkylki öljyinen, kannentiivisteen vaihto oli seuraava operaatio.
Kytkinakselin vaihteiston puoleinen stefa vuoti reilusti, jousi oli karannut stefasta. Raktori poikki ja stefat vaihtoon, myös kampiakselin takastefa ja vaihdekepin jousi samalla vaihtoon
Suutinkärkien uusiminen taisi olla seuraava operaatio.
Halonteossa meni sitten männänrenkkaat poikki yhdestä männästä ja alkoi sylkeen öljyä huohottajasta
Taas kone auki. Sylinteriputken o-renkaat oli vuotanut. Nyt laitettiin uudet putket ja männät. Laakerit näytti vielä hyviltä ja kk välys juuri oikea. Kone nippuun taas.
Uusin öljykellon kun vanha ei aina syttynyt kun laittoi virrat päälle.
Nytpä valo alkoikin palaa pikkukierroksilla lämpimänä, vähän heikonpuoleiset paineet.
Ja taas öljypohja irti. Öljypumpun tarkistus seuraavaksi. Eipä siitä juurikaan kulumisen merkkejä ollut havaittavissa, o-renkaat vaan uusin öljypumpun putkiin.
Sitten kampiakselin laakerit uudestaan tarkasteluun, viimeksi käytin keskimmäisiä vaan irti, mutta päätimmäisissä olikin pahemmat jäljet. Kauloja ei paikallaan pystynyt mittaan ja kun niissä ei naarmuja näkynyt niin laitoin vaan uudet laakeriliuskat.
Paineet parani vain vähän joten kokeillaan eri öljyä seuraavaksi...
Ja sitten tähän päivään:
Rupesin suunnitteleen vapaa paluuliitintä ih453 hydraulihalkojaa varten, tuhjennysropun paikalle suunnittelin laittaa.
Mitä öljyä tuon ikäiseen(-74) kannattaa laittaa nostolaitteeseen? Hydrauli ja peräöljythän tässä mallissa on vielä erikseen.
Hy-traniako.
Niin ja tietyllä kierrosalueella kuuluu "kiljumista", ei tyhjäkäynnillä eikä isoillakierroksilla vaan jotain siltä väliltä. Hankala paikallistaa mistä ääni tulee. Ei ainakaan moottorista eikä vaihteistosta. Kytkimen käyttö ei vaikuta ääneen. Hydrauliikasta? Kuulostaa niinku se tulisi jostain hydrauliventtiilin tienoilta(vaihteiston kannen päältä)
Ja öljyä on ollut tarpeeksi, nyt laskin öljyt pois.