Sivu 15/18

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 12.05.2019 08:23
Kirjoittaja MTI
Kävin taas weteraanivetokisoissa.
3-sylinteristen tulos:

1. IH 453 88,90m
2. Zetor 25A 69,30m
3. MF 35 61m
4. Volvo 430 50,60m
5. Ford 3000 46,00m
6. Nuffield universal three 43,60m
7. Ford 3000 33m
8. MF35 29,90m
9. MF 35x 29,50m

Setka veti ihmeen sitkeästi vaikka oli yksi sylinteri vähemmän.
Kuva

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 24.05.2019 12:40
Kirjoittaja kimmo
Tervehdys,

Tuollaiseen 453 Natikkaan pitäisi tehdä vähän perushuoltoa. Ajoa tuolle ei vuosittain paljoa tule. Tarkoituksena on öljyjä ja suodattimia vaihtaa. Siihen liittyen olisi muutama kysymys, kun traktorit on itselle vielä vähän oudompia. Tarkoituksena olisi vaihtaa ainakin moottoriöljyt + suodatin, polttoainesuodatin, vaihteisto/hydrauliikkaöljyt.

- paljonko moottoriöljyä menee?
- ilmeisesti perä- ja vaihteistoöljy on samassa (kaksi tyhjennystulppaa)? Öljyn määrä?
- hydrauliikka öljyn määrä?
- hydrauliikka öljylle on ilmeisesti puhdistettava imusiivilä ja vaihdettava suodatinpanos?
- löytyykö jostain suoraan mallit suodattimille (moottoriöljy, hydrauliikka ja polttoaine)?

Tuleeko jotain muita perusjuttuja mieleen mitä kannattaisi samalla tarkastaa tai tehdä?

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 24.05.2019 19:52
Kirjoittaja MTI
Moottoriöljy 6,5 litraa
Vaihteisto 34 litraa, on kaksi tyhjennys tulppaa
Nostolaitekotelo 12,8 litraa
Öljykylpy ilmanpuhdistin 0,35 litraa
Jäähdytysnesteet 13 litraa
Nuilla varmaan pääsee alkuun.
Imusiivilä on nostolaitekotelon vasemmassa etunurkassa, sitten on suodatin edessä sivupellin alla.

Pitäis varmaan itsekkin vaihtaa vaihteistoöljyt, oon lisännyt vaan oikeaan tasoon ja vedet joskus laskenut pois.

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 25.05.2019 21:49
Kirjoittaja kimmo
Kiitos. Tuolla todellakin pääsen alkuun. :peukkuylös:

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 15.08.2020 20:29
Kirjoittaja MTI
Tänään oli taas weteraanivetokisat Tyrnävällä.
3-sylinteriset:
1. Volvo buster 430 66,10/91,40
2. International 453 77,10/91,20
3. Volvo buster 400 53,40/90,00
4. Nuffield universal 3 74,60/89,60
5. Mf 35 46,80/86,90
6. Mf 35. 75,00/84,55
7. Ford 3000. 50,90/76,90
8. Valmet 502. 73,30/53,60
9. Renault. 47,10/50,30
10. Mf 135. 45,08/49,40
11. Porsche super 308 46,40/40,35
https://youtu.be/rRbS7ICbrEo

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 16.08.2020 16:54
Kirjoittaja MTI
Tässä parempaa videoa
https://youtu.be/oD1PIcIX7Ec
Toisessa vedossa mittamies ei ollut hereillä...

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 01.12.2020 20:07
Kirjoittaja MTI
Rupesin tutkimaan mistä ne öljynpaineet karkaa, kun kuumana tyhjäkäynnillä ei ole kuin n. 0,4bar.
Mittasin plastigauge nauhalla laakerivälykset.
Kk ja rk välykset oli 0,063-0,076. Takimmainen runkolaakerit on vielä mittaamatta.
Öljypumpussa samaa luokkaa päittäisvälys.

Mutta sitten huomasin että öljyputket on kuluttanut pumppuun putkien klunssin kohdalta kolot, näkyy kuvissa. Samoin klunssit on kuluneet toispuoleisiksi, n.0,2mm soikeaksi.
Tuostahan seuraa että o-rengas ei välttämättä tiivistä oikein putkia pumppuun. Ja kun katsoo o-renkaan kohtaa(ympyröity), niin jäljestä päätellen voi olla että on vuotanut välistä.
Olisiko tässä syy heikkoihin paineisiin...

Olisiko kellään tietoa paineenrajoitusventtiilin jousen pituutta, mitä se pitäisi olla?

Kuva
Kuva
Kuva

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 01.12.2020 22:27
Kirjoittaja IH 674
Kirja sanoo jousen pituudeksi;
-vapaapituus 72.4 mm
-pituus kuormitettuna 47,2 mm
-koekuormitus 15 kg
-öljynpaine 0,31-0,36 mpa tyhjäkäynnillä 0,03-0,06 mpa lämmin öljy

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 02.12.2020 08:24
Kirjoittaja IH 674
Noista imuputken kulumista en olisi huolissani, mutta tarkista välihammaspyörän
laakerointi että on kunnossa.

Re: IH 453

ViestiLähetetty: 02.12.2020 19:14
Kirjoittaja MTI
Jousen vapaapituus oli n. 70,2mm
15kg painolla vedettynä aikalailla tuo 47mm, hankala mitata kun jousi menee kaarelle.
Mitenkä tuo nyt vaikuttaa paineisiin?
Laitanko 2mm prikan väliin vai saiskohan tuon jousen jostain?
Vai jääkö prikan kanssa liian pitkäksi kuormitettuna...