Sivu 1/1

453 nostolaitteen toiminta

ViestiLähetetty: 09.09.2018 10:50
Kirjoittaja 453 saksan malli
Mistä johtuu että intikan nostoilaitteen uloin vipu täytyy olla aika ylhäällä ennen kuin sisemmällä vivulla voi nostolaitteen jättää halutulle korkeudelle.
Jos työnnän uloimman vivun ala asentoon. Simmäinen vipu ei jää ollenkaan ylös vaan menee alas kun vivusta päästää irti.

On hankala vaihtaa työkonetta kun uloin vipu täytyy hyvin tarkasti säätää tietylle kohdalle että nostovarret yleensä toimivat.
Liian alhaalla oleva uloin vipu aiheuttaa siis että nostolaite ei jää ylös ollenkaan vaan painuu alas ja kone tietenkin mukana.
Liian ylhäällä oleva uloin vipu aiheuttaa ettei sisemmällä vivulla ei voi nostovarsia laskea ollenkaan.

Onko tämä ominaisuus? Uloin vipu on käsittääkseni vetovastuksen säätöön tarkoitettu.

Re: 453 nostolaitteen toiminta

ViestiLähetetty: 09.09.2018 14:31
Kirjoittaja IH 674
Kummassakin vivussa on jousikuormitteiset kitkalevyt jotka pitää vivut halutussa asennossa,
eikä laske niitä liikkumaan itsekseen.
Uloin vipu on vetovastuksen säätöön, se pidetään ala asennossa kun sitä ei tarvita.
Sisimmäisellä nostetaan ja lasketaan, se pitää pysyä kaarella missä kohtaa vain.

Re: 453 nostolaitteen toiminta

ViestiLähetetty: 10.09.2018 10:43
Kirjoittaja 453 saksan malli
Kiitos vastauksesta.

Vika oli tosiaan siinä ja kun "kitalevyksi" oli laitettu muovi läpyskät. Oli tosiaan liukas kun vielä tahtoo olla öljyä tuossa mukana. Ei pysynyt muuta kuin alhaalla.

Laitoin tavalliset aluslevyt ja siksi kysynkin. Onko siihen syytä laittaa jokin toisenlainen materiaali "kitkalevyksi"?
Nuo prikat tieten kuluttavat sitä levyä jossa vipu liikkuu. Ja kun jouset ovat kuoleutuneet jouduin kiristämään aika tiukalle.
Jousuien uusinta on myös edessä.

Re: 453 nostolaitteen toiminta

ViestiLähetetty: 10.09.2018 20:15
Kirjoittaja IH 674
Kitkalevyt tekisin vahasta jarru tai kytkin levystä tai muusta vastaavasta materiaalista,
silloin ei tarvitse jousta ylettömästi kiristää.