Sivu 1/1

IH 74, 84, 85 sarjan pysäköintijarru

ViestiLähetetty: 26.10.2018 12:35
Kirjoittaja mackaiveri
Moi

Käsijarrupanta pitäsi vaihtaa, mutta ei oikein kiinnosta, jos pitää yläkautta vaihtaa, kun pitää ottaa nostolaite pois.
Sehän tarkoittaa että ohjaamo (XL hytti) pitää irroittaa??
Onko kukaan tehnyt / yrittänyt vaihtaa käsijarrupantaa alaluukusta, sen pyöreän luukun(2WD) takaa josta saa VO kytkimen pois.
Kuvista katsoin että kaksi saksisokkaa

sokat.jpg
sokat.jpg (68.9 KiB) Katsottu 211 kertaa




pitää saada irti ennen kuin panta vapautuu ja pääsisi lyöntiniittiä? irroittamaan:

Niitit2.jpg
Niitit2.jpg (62.32 KiB) Katsottu 211 kertaa

Re: IH 74, 84, 85 sarjan pysäköintijarru

ViestiLähetetty: 26.10.2018 13:16
Kirjoittaja IH 674
Hep minä olen ;) pitää olla hyvät kovettuneet sormenpäät, että saa sokan sakarat auki, kun oikein mikään työkalu ei sovi.
sokkatapit saa pois kun pyörittää ne luukun kohdalle, siirtämällä jarrurumpua akselilla eteenpäin tulee tilaa hieman enemmän,
eikä tarvitse pantaa taivuttaa paljoakaan auki että saa akselin yli.
Takaisinlaittoa vaikeuttaa palautin jousi, joka pitää jännittää ennen kuin saa tapin paikoilleen.

Helppo konsti ei ole sitäkään kautta vaihtaa, toisaalta ei se hytinnosto mikään vaikea temppu ole, paitsi -84 sarjan Sekura.

Re: IH 74, 84, 85 sarjan pysäköintijarru

ViestiLähetetty: 29.10.2018 10:12
Kirjoittaja mackaiveri
Kiitos tiedosta IH674

Onkohan se sokkatappi alunperin noin päin kuten ensimmäisessä kuvassa eli saksisokka vasemmalla= vaikeammin tavoitettavissa?
Liikkuuko jarrurumpu booreissaan, jos kuvan lukitusrenkaan (1) irroittaa? Hassua muuten tässä kuvassa ei ole ollenkaan sitä tappia joka menee osan 11 reikään...

Rumpu.jpg
Rumpu.jpg (67.18 KiB) Katsottu 182 kertaa

Re: IH 74, 84, 85 sarjan pysäköintijarru

ViestiLähetetty: 29.10.2018 10:48
Kirjoittaja IH 674
Tappi on juuri noinpäin kuin kuva näyttää, kuvassa olevassa saksisokassa on minusta pitkät taivutetut päät,
jotka on vielä hankalammat avata. Kuvasta puuttuu voiteluputki joka on valussa olevan kolon kohdalla,
sen saa pois pyöreän aukon kautta. Rumpu liikkuu jonkinverran pooreissa. (ei nelivedossa)

Re: IH 74, 84, 85 sarjan pysäköintijarru

ViestiLähetetty: 31.10.2018 13:04
Kirjoittaja mackaiveri
Moi taas
Pohdin tätä juttua vielä.

Vaihteisto/käsiarru on läpileikkaukseltaan tämän näköinen:
Läpileikkaus.jpg
Läpileikkaus.jpg (147.25 KiB) Katsottu 157 kertaa


Kun VOA kytkin on irroitettu, jos saisi tuon lukkorenkaan irti joka pitää jarrurumpua paikallaan ja siirtää rumpua eteenpäin:
Läpileikkaus rumpu siirretty.jpg
Läpileikkaus rumpu siirretty.jpg (138.55 KiB) Katsottu 157 kertaa


Saisiko jarrupantaa painettua akselia vasten niin, että saa tilaa ja pannan yläpuolelta irroitettua tappien sokat pitkillä 11 tuuman pihdeillä:
pihdit.jpg
pihdit.jpg (58.13 KiB) Katsottu 157 kertaa

Re: IH 74, 84, 85 sarjan pysäköintijarru

ViestiLähetetty: 31.10.2018 16:57
Kirjoittaja IH 674
Tuolla ensimmäisessä valokuvassa sinisen neliön alareunassa näkyvä patti (hyd. pumpun imukanava)
estää muistaakseni rummun siirtymistä kokonaan pannan alta pois.
Tappien sokat ovat kokoa 1/8" varaosakirjan mukaan.
Kuva on otettu ilmeisesti pannanvaihdon jälkeen, jolloin laitettu pienemmät sokat. (ainakin siltä näyttäisi)
VOA pakan pois otto antaa kyllä enemmän tilaa toimia.