Sivu 1/1

Nostolaitteen korjaus niksi (englantilaiset)

ViestiLähetetty: 22.11.2018 09:22
Kirjoittaja Morbidelli
Aika monessa Englannissa valmistetussa natikoissa, tulee vanhemmiten nostolaiteiston vipuun välystä. Sen huomaa siten, että kun nostaa nostolaite vivun yläasentoon ja päästää vivusta irti, niin työkone laskeutuu hieman alaspäin. Noissa natikoissa ei nouse uutenakaan nostolaite kovin korkealle, ylimääräinen välys pienentää vielä nosto korkeutta, esim kyntöaurat ei pysy tarpeeksi ylhäällä siirtoajossa.

Helppo ja halpa korjaus on seuraava.
Hankitaan autovaraosaliikkeestä BMW E39 korimallin, 1 kpl peräpään kallistuksenvakaajan yhdystanko (koiranluu). Irrotetaan traktorista oikeanpuoleinen takapyörä (ei välttämätöntä) ja irrotetaan väljistynyt nostolaite vivuston yhdystanko. Mitataan vanhan yhdystangon pituus ja valmistetaan uudesta BMW koranluusta saman mittainen tanko (katkaistaan ja hitsataan) Tuo uusi osa käy suoraan vanhan tilalle ja nostolaitevivusta on välykset poistuneet. ;) Toimii ainakin -85 sarjaisissa.

Re: Nostolaitteen korjaus niksi (englantilaiset)

ViestiLähetetty: 22.11.2018 11:21
Kirjoittaja IH 674
Nostolaite pitäisi nostaa korkeuteen 404 mm mitattuna nostokynkän tapin keskeltä vaihteiston ja nostolaitekotelon saumaan.

Vivustossa on myös säädettävät kitkalevyt, jotka estää vipujen itsekseen liikkumisen/ työkoneen laskeutumisen.

Re: Nostolaitteen korjaus niksi (englantilaiset)

ViestiLähetetty: 23.11.2018 13:28
Kirjoittaja mackaiveri
Moi

Onko tuo 404mm ylätapin ja tuon sauman välinen mitta?:
Nostolaitemitta.jpg
Nostolaitemitta.jpg (154.43 KiB) Katsottu 1336 kertaa

Re: Nostolaitteen korjaus niksi (englantilaiset)

ViestiLähetetty: 23.11.2018 14:43
Kirjoittaja IH 674
Tuo kohta näyttäisi olevan työntövarsikorvakkeen päältä, ja korvake on nostolaitekotelossa kiinni, eli
nostolaitekotelon sauma (alapinta) on alempana.

Re: Nostolaitteen korjaus niksi (englantilaiset)

ViestiLähetetty: 17.05.2019 12:14
Kirjoittaja mackaiveri
IH 674 kirjoitti:Nostolaite pitäisi nostaa korkeuteen 404 mm mitattuna nostokynkän tapin keskeltä vaihteiston ja nostolaitekotelon saumaan.

Vivustossa on myös säädettävät kitkalevyt, jotka estää vipujen itsekseen liikkumisen/ työkoneen laskeutumisen.


Mulla oli ongelma siinä, että nostolaitevipu on välivivulla kytketty tuohon kitkalevysysteemiin, ja niiden nivelissä oli välystä.
Nämä välykset kun poisti(ihan ilman Bemarin osia), sitten vetovarret jää siihen asentoon, johon nostolaitevivun jättää ja ei putoa enää kun vivusta päästää.

Re: Nostolaitteen korjaus niksi (englantilaiset)

ViestiLähetetty: 18.05.2019 08:43
Kirjoittaja Morbidelli
Juuri tuo yhdystanko väljistyy ja aiheuttaa välystä nostolaite vipuun. Tuo alkuperäinen tappi ja reikä liitos yhdystangossa on hankala korjata nolla välykseen, että saisi välyksen kokonaan pois. Bemarin "koiranluuu" varaosasta muokkaamalla saa välyksen kokonaan pois. Ideana siinä on että ruuviliitos kiristetään tiukalle ja "koiranluun" pallonivel sallii yhdystangon liikkumisen.