Sivu 1/2

Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 05.01.2019 17:44
Kirjoittaja Samppa
Tere. Tuommone pumppu tuli viriteltyä veden kierron edistämiseksi lämmityslaitteelle. Pakkasilla kun ei tahtonut lähteä kiertämään ennen kuin sai ajettua pystyyn ja siinä sitten kierroksia reilummin.
Van jospa se nyt antas lämmintä peremmin!
Pahoittelut kun ei ollu mustaa erkkaria:-)

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 06.01.2019 08:43
Kirjoittaja IH 674
Mihin suuntaan pumppu pumppaa.

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 06.01.2019 17:33
Kirjoittaja Samppa
Kennolle päin. Pitäs olla oikeessa putkessa. Eli meno putkessa ja kierto oikein päin. Toimisha se tietysti paluu puolellakin kierto moottoriin päin.

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 06.01.2019 18:32
Kirjoittaja IH 674
Mielestäni se on nyt paluuputkessa, kun moottorin oma pumppu pumppaa moottoriin päin ja vetää kylmää
jäähdyttäjästä kun termari on auki, joka sulkee samalla vapaakierron, eli kannesta lähtevä lämppäriputki
on menoputki, voin olla väärässäkin.

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 12.01.2019 19:59
Kirjoittaja Samppa
Kyllä se pitäs oikein olla. Tuo putki oli lämpimämpi kun toisen puolen ja moottori pyörii myötäpäivään ni siitä päättelin kumpi ompi mänö. Paremmin lämmittää kyllä.
Mutta puhallus saisi olla tehokkaampi. Suodattimet on uudet.

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 14.01.2019 07:33
Kirjoittaja mackaiveri
Mielestäni pumpun kiertosuunta on oikein.Kuuma vesi/neste pyrkii ylöspäin.
Olen ymmärtänyt kierron näin:
Kuuma neste johdetaan kannesta kahta kanavaa pitkin( vanhemmissa neljä) termarin alle josta
letkulla lämmityslaitteelle.Siellä on kolmekin ulostuloa, osa tulpattu.

Viilennyt neste tulee vesipumpun keskelle josta vesipumppu pumppaa lohkon sisään.
nestekierto.png
nestekierto.png (141.18 KiB) Katsottu 2113 kertaa

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 14.01.2019 09:09
Kirjoittaja IH 674
Noinhan kierto menee, mutta kun lämppärin letku lähtee tulpasta 23, niin ajatukseni oli että siellä on suurempi
paine kuin termostaattikotelossa, josta myös pumppu imee, tämä vain moottorin kiertoa ajatellen, käytännön
havaintoa ei ole miten menee.

Huomasin; että edellä kirjoittamani onkin saksalaisissa oleva letkutus, joissa on osa n, 1 erilainen, jossa
tulppaa n. 10 ei olekkaan, eli kiertosuunta on kuvan mukainen.

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 14.01.2019 11:47
Kirjoittaja mackaiveri
Tuo mun kirjoittamani kuvaus on Englantilaisesta mallista:
IH 574 ja IH 585 ovat tällaisella kierrolla:
Tulpasta 9 ulos ja tulpasta 10 sisään joka on VP kyljessä .

574ssa on nelihaarainen nestesarja
585ssa on kaksihaarainen nestesarja (osa 19), joka kuvassa.

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 19.01.2019 13:54
Kirjoittaja Samppa
Mites muilla gapiini lämpiää näin pakkasilla? Kärsiikö takkia pois heittää? Ei tuo jären kuumaa puhalla vaikka pumppu onkin välissä. Toki puolet paremmin kuin ennen. Voiha se olla jotta on sen verran harva tuo kenno? Pitäs laittaa Ladasta tai vanhasta mersusta; )

Re: Lämmitys laitteen ehostamista

ViestiLähetetty: 20.01.2019 11:15
Kirjoittaja tommi
4230:sen koppi on mielestäni lämmin. Kyllä siinä saa ajossa pienennellä lämmönsäätökiekon melko lähelle sinistä pakkasillakin kun tunteroisen ajelee. Ja aina on kiertänyt ylös kennolle neste! Myös nesteiden vaihdon jälkeen.