Sivu 1/2

case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 30.01.2019 18:10
Kirjoittaja Samppa
Dodii! Eipä oo vähään aikaan ollukkaan kysyttävää, mutta nytpä taas olisi. Eli tuo sähköisen pikavaihteen toiminta. Tänään alkoi jumittelemaan, että ei katkaisiasta kytkeytynyt pois. Valo kyllä sammui mutta ei irronut päältä ennenkuin muutaman kerran käytti päälle pois nappulasta. Kytkin vaihtoon ainakin. Jotenka mistähän päin lähtis piuhoja ja liitoksia etsimään vian paikallistamiseksi? Onko millainen kytkentä värkki mikä tuota vaihdetta ohjaa? Jokin mangneettiventtiili ehkäpä?

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 30.01.2019 20:10
Kirjoittaja IH 674
Pikavaihteessa on kaksi nopeusaluetta hidas ja nopea, nopealla-alueella solenoidi on virrallinen ja kun
virta katkaistaan niin nopeus muuttuu hitaaksi.
Solenoidiventtiili on vaihteiston pohjaluukussa, johto menee kyljestä sisään , siinä on liitin ulkopuolella.
Kytkinpolkimella on myös katkaisin joka muuttaa nopean hitaaksi kun poljin on alhaalla.

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 30.01.2019 20:36
Kirjoittaja Samppa
Joo o. Mietinkin tuota polkimen katkaisiaa. Muistelin että on jumittunut pohjaan. Toimi kyllä tähän asti, mutta alueen vaihtaminen takkuaa kun on nopeampi alue kytketty. Eli sekin pitää korjata. Vaikuttaa varmasti tuohon vaihtamiseen. Pitteepä tutkia nuo piuhat ja liitokset. Kiitoksia vaan.

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 30.01.2019 20:52
Kirjoittaja IH 674
Kytkinkatkaisin on juuri sitävarten että vaihteensiirto onnistuu, muuten on vaihteiden kytkentä hankalaa
nopealla alueella. Pikavaihteen ominaisuus on että vaihteet lukkiutuu nopealla alueella, varsinkin jos kone on
vierimässä itsekseen ylä tai alamäessä.
Kytkinkatkaisimen toiminnan voi testata siten että ajaa konetta lievään mäkeen nopealla alueella ja
painaa kytkintä hitaasi alas, kone pysähtyy ja jää paikoilleen (vaihteet jumissa) jatketaan painamista
pohjaan jos vaihteisto vapautuu (lähtee liikkeelle rullaamaan) on katkaisin kunnossa.

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 31.01.2019 08:00
Kirjoittaja tommi
Hyödynnän tätä ketjua pikavaihdekysymykseen. Syksyllä oli koukussa 4230:sessä vähän reilummasti painoa: 4500kg omapainon maansiirtokärry ja lavalla 8m3 kivistä maata. Menohaluja ei paljoa parinkymmenentonnin koukkukuormalla ole... pikku kohouma tiessä, pikavaihe nopealla, päävaihde nopea kolmonen, vaihtoi itsestään pikavaihteen hitaalle. Luistiko isompi puoli, vai mitä tapahtui? perässä reilu ylitäyttö öljystä suuren kippisylinterin takia. Vaikuttaako?

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 31.01.2019 08:14
Kirjoittaja IH 674
Jos pikavaihde toimii edelleen, niin hetkellinen sähkökatko tai paineen pudotus pakalla, tai tahaton kosketus nappiin.

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 31.01.2019 08:30
Kirjoittaja Samppa
Tuota jumittumista juurikin ihmettelin aluksi, mutta luulin että on jotain vikaa siinäkin enkä ole sitä juurikaan käyttänyt. Tuo polkimen kytkin on ainakin jumissa pohjassa. Eli ei toimi. Noo viikonlopuksi taas jotakin tutkittavaa=)

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 31.01.2019 18:42
Kirjoittaja Samppa
On näköjään vedelty uusia piuhoja. Onkohan että ei olis alkuperäinen tuo pikavaihde? Kun tämä on Kuulemma korjailtu parista kolmesta traktorista vaihteisto vian takia. Joku piuha lähtee katkaisialta ja painuu maton alle jarrupolkimien välistä tietenkin! Kaikki sinisiä paitsi yksi. Kytkinpolkimen alla oleva kytkin ois uusissa, mutta tuli mieleen jos on vedetty suora piuha sinne solenoidille. Alle ei oo vielä piässy kun sielä saattaa vettä=)

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 31.01.2019 19:01
Kirjoittaja Samppa
Juu. Tuo polkimen kytkin taitaa olla vaan jotta ei lähe tulille jos ei oo kytkin pohjassa. Joten jos ossois jonkun piuhan kuljettaa tuon kytkimen kautta niin vois mää tiiä vaikka toimii.Tai poistas tuon tarttauksen eston ja kierrättää pikavaihteen piuhan sitä kautta.Itellä ku on semmone tapa, oli auto taikka mikä niin kytkin on aina alhaalla ennenkuin starttaa.

Re: case 685 pikavaihde

ViestiLähetetty: 31.01.2019 19:44
Kirjoittaja IH 674
PS kytkin toimii toisinpäin kun turvakytkin, eli PS katkaisee ja turva kytkee, sentakia niitä pitää on kaksi.
Kuvassa oleva kytkin on varmankin PS kytkin, ihmettelen miksi siinä on noin paljon johtoja.

Tai eihän sitä välttämättä tarvitse, jos pelaa PS kytkimen kanssa.
Vanhoissa koneissa joissa oli kytkentä vivulla joutui vivusta kääntämään hitaalle kun vaihteet jumi, eli PS hitaalle
kun vaihteita käytettiin.