Terve Taas. Vihdoin Natikan savutuksen syy löytyi!
Luin jossain vaiheessa alla olevan viestiketjun ja siinä oli jotain tuttua:
Lainaus:
Erkki Pystykorva kirjoitti:Päevee vuan tiältä Karjalasta kaikille.Nuista intikan suuttimista hieman omakohtaista kokemusta.Omassa 584 vehkeessä tein suutinremontin savuttamisen ja reilun kuluttamisen vuoksi pari viikkoa sitten ja huomasin tämmöstä edellisen tekijän jäljiltä.Vääränlaiset kärjet, olivat seven merkkiset italovalmisteiset, eivät käy boschin runkoon laisinkaan ja kaiken lisäksi suuttimet olivat laitettu vikapuolin paikalleen eli se ylivuotonippa tulee laittaa venttiilikopan puolelle eikä ulkopuolelle.Lisäksi on muistettava ennen suuttimien pois nostamista laskea jäähdytysnestettä pois n.8 litraa, koska neste jäähdyttää suuttimien asennusholkkeja, jotka ovat suutinreijissä.Taitavat olla muuten messinkiä tai sen tapaista.Nesteen laskulla estetään holkkien mukaan tulo ja nesteen valuminen sylinteriin.Tuon suuttimen oikean asennon taas vaatii hieman vino suutinreijän poraus, että suihku osuisi tasaisesti männän päälle.Kovasti paremmaksi muuttui käynti ja savutus lakkasi,ehkäpä kulutuskin pieneni.
Suuttimet olivat kylläkin oikein päin, paluuputki venakopan puolella, mutta mutta:
Otin suuttimet irti, tutkin testipumpulla suihkuja, ja kas:
7-Seven kärjet tyypillä BDLL 150S6511 (
https://www.ikh.fi/en/nozzle-bdll150s6511-sd70093) suuttimien reiät (poraukset)on 90 astetta kääntyneet vastapäivään verrattuna Boschin
kärkiin.Suutinkärki kun ei mene kuin yhdessä asennossa runkoon. IKHn mukaan kärjet sopivat natikka 585een.En tiedä oliko valmistusvika, vai sopimattomuus suutinrunkoon.
Kun kuvitellaan niitä neljää suihkua, kun katsotaan suutinta päältäpäin ja moottorin vasemmalta sivulta oikealle, kaksi reikää suihkuttaa eteenpäin ehkä hieman ylös, ja kaksi alaspäin.
Tämä syystä että suutin on hieman vinossa oikealle, kun edestä katsotaan.
- 150 astetta.jpg (179.04 KiB) Katsottu 8486 kertaa
Kun tuota kuvaa katsoo (suutin on eri, paine kyljessä, paluu päällä) ja kuvitteelisesti kiertää 90 astetta vastapäivään, nuo oikeanpuolen "alasuihkut" (oikeanpuoleinen punainen viiva) toinen ainakin suihkuttaa kantta kohti.
Joten ei ihme että koneeseen kertyy palamatonta polttoainetta joka sitten käryää ja savuttaa jne.
- Suihkun epäsymmetrisyys.jpg (69.62 KiB) Katsottu 8486 kertaa
Vaihdoin Bochin kärjet ja nyt näyttää hyvältä.Siis pakokaasu ei näytä miltään.
https://youtu.be/6aQKM8q-mT0Eli mitä opimme. Kun yrittää säästää väärässä paikassa sepä kostautuu jollain tapaa....
Sen minkä tinkii, ei tarvii maksaa.....