Natikan käyntiääni

International ja uudempien Case IH-traktoreiden keskustelualue

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja mackaiveri » 17.10.2019 06:17

Pitänee ottaa hehkutulppa irti ja kokeilla sitten.

Alla heikkolaatuinen video valvontakameravideosta kuvattuna. Kone ei ollut aivan kunnolla vielä lämmennyt, mutta on kuitenkin muutaman minuutin jo tuossa ollut käynnissä.


https://www.youtube.com/watch?v=q10T4I9ZZwI

Muita huomioita:
-Savutus on huomattavasti lisääntynyt ilmojen lämmetessä,savutusta en huomannut heti suutinremontin jälkeen helmikuussa 2019.
-Ennen suutinremonttia, esim kesänä 2018, huomattavaa savutusta ei ollut.
-Venttiilivarren kumit vaihdettu kesällä 2019
-Öljyt vaihdettu 2019 keväällä. yleisöljy 10W30 Monitra(Oli samaa öljyä aiemmin)
-Mäntien "ohipuhallus" normaali, ei ainakaan kampikammiossa kovaa painetta, Käynnistyvyys normaali, Esim +0 astessa lähtee ilman hehkutusta.

Voiko suuttimien reikien koko vaikuttaa savutukseen? Vanhassa oli reikäkoko 4x0,27mm, näissä Seven kärjissä 4x0,31mm
Viimeksi muokannut mackaiveri päivämäärä 19.04.2022 14:40, muokattu yhteensä 3 kertaa
Sen minkä tinkii, ei tarvii maksaa.....
mackaiveri
 
Viestit: 138
Liittynyt: 30.05.2016 21:26
Paikkakunta: Salo

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja MTI » 17.10.2019 15:01

Voisko savutus johtua kuluneesta syöttöpumpusta?
Mulla tuossa 453:ssa on kone remontti tehty, suuttimet on myös vaihdettu (bosch) ja venttiilivarren kumetkin on vaihdettu. Silti ainakin kylmänä savuttaa hiukan sinistä.
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 377
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja mackaiveri » 18.10.2019 06:11

Syöttöpumppu voi olla väljä ja aiheuttaa tuon. Kun huollossa laittoivat kärjet, suutinpaineet laittoivat tehtaan arvoihin.
Mielestäni se voi olla liikaa vanhalle pumpulle ja ruiskustushetki menee myöhäselle pienillä kierroksilla.
Yritin kääntää pumppua (ulkoreunaa ylöspäin) että olisi aikaistanut ruiskutusta, mutta en huomannut savussa eroa.

Olen tekemässä suuttimen testipumppua jolla sitten testaan nuo suutinpaineet. 225-233 bar on D206 koneen avautumispaine.
Sen minkä tinkii, ei tarvii maksaa.....
mackaiveri
 
Viestit: 138
Liittynyt: 30.05.2016 21:26
Paikkakunta: Salo

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja IH 674 » 18.10.2019 07:31

Avautumispaine on 225 + - 5 vanhalla pumpulla voisi kokeilla arvoa 220.
Paineen säätö on hieman hankalaa kun se on toteutettu säätölevyillä, pitäisi
olla erivahvuisia säätölevyjä kasa.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja mackaiveri » 28.10.2019 08:55

Kokeilin netistä bongattua juttua:

2-Tahtiöljyä (tuhkaamatonta) polttoaineen joukkoon loraus.
Ajoin traktorilla 20 minuuttia kierrokset pääasiassa yli 2000r/min.

Sen jälkeen pakokaasu näytti puhtaalta, ainakin lämpimällä koneella.
Voi olla että kesän kaivurikäyttö, jossa kierrokset pääasissa 900-1000r/min,
ei tee koneelle hyvää. Polttoaine "kertyy" koneeseen joka sitten käryttää pikku hiljaa sinisenä savuna.

Katotaan nyt miten tämä enenee kun alkaa lumen linkoukset. Sitten ainakin on pikkukoneelle hommia.
Sen minkä tinkii, ei tarvii maksaa.....
mackaiveri
 
Viestit: 138
Liittynyt: 30.05.2016 21:26
Paikkakunta: Salo

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja IH 674 » 28.10.2019 11:00

Onko pakosarja ollut irti, kun joskus kastaa kerääntyy pakokanaviin, joka voi aiheuttaa kyseisiä oireita.
Varsinkin pitkät hitaat käyntijaksot kerryttää karstaa.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 949
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja mackaiveri » 28.10.2019 11:57

Pakosarja ei ole ollut irti, edes pakoputkea en irroittanut, kuten aiemmin ajattelin.
Sen minkä tinkii, ei tarvii maksaa.....
mackaiveri
 
Viestit: 138
Liittynyt: 30.05.2016 21:26
Paikkakunta: Salo

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja mackaiveri » 18.11.2019 07:48

Terve Taas. Vihdoin Natikan savutuksen syy löytyi!

Luin jossain vaiheessa alla olevan viestiketjun ja siinä oli jotain tuttua:

Lainaus:
Erkki Pystykorva kirjoitti:Päevee vuan tiältä Karjalasta kaikille.Nuista intikan suuttimista hieman omakohtaista kokemusta.Omassa 584 vehkeessä tein suutinremontin savuttamisen ja reilun kuluttamisen vuoksi pari viikkoa sitten ja huomasin tämmöstä edellisen tekijän jäljiltä.Vääränlaiset kärjet, olivat seven merkkiset italovalmisteiset, eivät käy boschin runkoon laisinkaan ja kaiken lisäksi suuttimet olivat laitettu vikapuolin paikalleen eli se ylivuotonippa tulee laittaa venttiilikopan puolelle eikä ulkopuolelle.Lisäksi on muistettava ennen suuttimien pois nostamista laskea jäähdytysnestettä pois n.8 litraa, koska neste jäähdyttää suuttimien asennusholkkeja, jotka ovat suutinreijissä.Taitavat olla muuten messinkiä tai sen tapaista.Nesteen laskulla estetään holkkien mukaan tulo ja nesteen valuminen sylinteriin.Tuon suuttimen oikean asennon taas vaatii hieman vino suutinreijän poraus, että suihku osuisi tasaisesti männän päälle.Kovasti paremmaksi muuttui käynti ja savutus lakkasi,ehkäpä kulutuskin pieneni.


Suuttimet olivat kylläkin oikein päin, paluuputki venakopan puolella, mutta mutta:

Otin suuttimet irti, tutkin testipumpulla suihkuja, ja kas:
7-Seven kärjet tyypillä BDLL 150S6511 (https://www.ikh.fi/en/nozzle-bdll150s6511-sd70093) suuttimien reiät (poraukset)on 90 astetta kääntyneet vastapäivään verrattuna Boschin
kärkiin.Suutinkärki kun ei mene kuin yhdessä asennossa runkoon. IKHn mukaan kärjet sopivat natikka 585een.En tiedä oliko valmistusvika, vai sopimattomuus suutinrunkoon.

Kun kuvitellaan niitä neljää suihkua, kun katsotaan suutinta päältäpäin ja moottorin vasemmalta sivulta oikealle, kaksi reikää suihkuttaa eteenpäin ehkä hieman ylös, ja kaksi alaspäin.
Tämä syystä että suutin on hieman vinossa oikealle, kun edestä katsotaan.

150 astetta.jpg
150 astetta.jpg (179.04 KiB) Katsottu 8455 kertaa


Kun tuota kuvaa katsoo (suutin on eri, paine kyljessä, paluu päällä) ja kuvitteelisesti kiertää 90 astetta vastapäivään, nuo oikeanpuolen "alasuihkut" (oikeanpuoleinen punainen viiva) toinen ainakin suihkuttaa kantta kohti.
Joten ei ihme että koneeseen kertyy palamatonta polttoainetta joka sitten käryää ja savuttaa jne.

Suihkun epäsymmetrisyys.jpg
Suihkun epäsymmetrisyys.jpg (69.62 KiB) Katsottu 8455 kertaa


Vaihdoin Bochin kärjet ja nyt näyttää hyvältä.Siis pakokaasu ei näytä miltään.
https://youtu.be/6aQKM8q-mT0

Eli mitä opimme. Kun yrittää säästää väärässä paikassa sepä kostautuu jollain tapaa....
Viimeksi muokannut mackaiveri päivämäärä 19.04.2022 14:28, muokattu yhteensä 2 kertaa
Sen minkä tinkii, ei tarvii maksaa.....
mackaiveri
 
Viestit: 138
Liittynyt: 30.05.2016 21:26
Paikkakunta: Salo

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja ih674_77 » 27.12.2019 19:59

Mullakin on siis ollut suuttimet väärinpäin ainakin 5 vuotta :D Nyt on suuttimet irti ja uudet kärjet hommattu. Alkuperäisistä en ainakaan puhdistamalla saanut toimivia. Olihan ne pytyt aika märän näköisiä eli vuotoa on ollut ja savuakin.

Mun kone on siis IH674 -77 (moottori D239). Suuttimet on samannäköiset kun noissa kuvissa (tyyppi BOSCH KBEL84S4/13). Säätöprikkoja näihin saa ostaa Adita.fi. Koko on 9,8x3,2. Alkuperäinen kärki oli DLLA150S417 ja paineet oli 210bar. Uudet on Sevenit DLLA150S815 ja paineeksi laitoin korjaamokäsikirjan mukaan jos kasataan vanhalla jousella 200bar. Nämä on siis D239 arvoja. En siis ole vielä päässyt koittamaan miten käy näillä.
ih674_77
 
Viestit: 3
Liittynyt: 27.12.2019 17:09

Re: Natikan käyntiääni

ViestiKirjoittaja KSa » 08.05.2022 16:26

mackaiveri kirjoitti:Vaihdoin tuossa ajankuluksi nuo venttiilivarren tiivisteet.Ohessa kuvia.
$matches[2]

$matches[2]

DSC_1824 2.JPG



Miten tarkistit mikä mäntä on ylhäällä, kun vaihdoit venttiilivarren kumit, ostin tuon työkalun ja tiivisteet.
KSa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 17.04.2022 12:10

EdellinenSeuraava

Paluu International traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 49 vierailijaa