Kirjoittaja Erkki Pystykorva » 24.04.2019 07:36
Jossittelu on aina tervetullutta, koska siinä ei ole vielä aiheutettu mitään mekaanista vauriota.Teinpä näin, käynnissä ollessa n.900 k. löysäsin topparin lukituksen ja ajattelin kädellä varovasti siirtäen sitä vipua taaksepäin eli etsien sitä pakkosyöttökohtaa. Kas kummaa, moottori sammuu lähes heti vedettäessä vipua taaksepäin. Onko se mäntä jotenkin jumissa vai onko siellä se jousi jotenkin pahasti? Mutta kun saa koneen käyntiin se toimii eriomaisesti ottaen hyvin kierrokset, ei savuta ja vetääkin aika hyvin, esim. jos vedätät vaikkapa pienillä kierroksilla jotakin taakkaa,niin moottori ei sammu vaan tuntuu lisäävän itse tehoa kuten diesselin kuuluukin.Ei esiinny myöskään missään vuotoja,voi siltikin olla joku sisäinen tiiviste mennyt.Vanhemman mallin va:ssa, missä ne lähdöt siellä nestepäässä olivat vähän niinkuin vinossa, ei tuo pakkosyötttö mennyt päälle kuin tyhjäkäynti asennossa, tässä mallissa se pitäisi toimia kaikilla kierroksilla,olikohan ohjeessa annettu kylmäkäynnistyskierrokseseksi 1500/min. siis kaasuvivun säädöksi.Oispa jännä nähdä sen pumpun toiminta läpi kuorien.