Sivu 2/2

Re: ih-584 -79 syöttöpumppu

ViestiLähetetty: 22.04.2019 21:18
Kirjoittaja Tessu
Jos on akut ja kaapelit ja starttikin kunnossa ja pyörittää normaalisti niin kyllä pitää tärähtää tulille aivan kuten ennenkin,startti jos pyörittää heikosti voi se vika ollakkin juuri siinä...ja tässäkin kyseisessä ei pakkosyöttökään oikein toiminu sillonhan kaikki ei ole ok.

Re: ih-584 -79 syöttöpumppu

ViestiLähetetty: 23.04.2019 18:04
Kirjoittaja Erkki Pystykorva
Niinpä, se hydraulinen pakkosyöttö, kuten pumpun valmistaja ilmoittaa, voisi olla vikamahdollisuus eli kun vedät sen pysäytysvivun sitä topparin ryyppyasentoa vasten ja starttaat niin pitäisikö sen siipipumpun aiheuttaman polttoaine imun tai -paineen tyrkätä jotakin säätimen tappia taaksepäin niin, että nestepäähän avautuisi joku isompi reikä antamaan sitä lisäpolttoainetta käynnistykseen.Onko siellä sitten joku jumissa? Käynnissä ollessa kun vedät sen vivun start asentoon, konehan alkaa käydä rynkyttämällä. Se on osoitus toimivasta start asennosta.Korjausohje Pohjanmaalta: Ota 18 oz vasara ja taputtele pumpun kylkeen samalla hetkellä kun käynnistät, jos ei toimi, vaihda 3kg leka metrisellä varrella ja vetele vaan rohkeesti kylkeen.Kyllä se siitä, en oo uskaltanu vielä aloittaa lääkitystä, kaitpa se on tehtävä jos ei muu auta.

Re: ih-584 -79 syöttöpumppu

ViestiLähetetty: 23.04.2019 19:27
Kirjoittaja IH 674
Jospa vähän jossitellan; jos vipu on akseliinnäden oikeassa kohdassa, niin säädettävä toppari voi olla väärin säädetty,
säädetään niin että moottori käydessä ( 900 r/min) siirretään vipua pysäytys suuntaan kun käynti nopeutuu niin toppari
säädetään siihin, (pakkosyöttö asento) vipua kun siirretään jousinastaa vastaan moottori sammuu.
Vivulla pyöritetään säätömäntää jonka johdosta avautuu kanavia eri paikkoihin, pysäytys asento sulkee syöttö kanavan.
Vivun asento määrää myös syötön määrän, eli etummaista topparia kun avaa niin syöttö lisääntyy, taas vastavasti jos
pysäytin vaijeri jumittaa eikä laske vipua toppariin asti niin syöttö ei ole täysillä.

Hytrauliikka jonka paine tulee siipipumpulta, säätää ajoitusta ja säätömäntää jousta vasten.

Re: ih-584 -79 syöttöpumppu

ViestiLähetetty: 24.04.2019 07:36
Kirjoittaja Erkki Pystykorva
Jossittelu on aina tervetullutta, koska siinä ei ole vielä aiheutettu mitään mekaanista vauriota.Teinpä näin, käynnissä ollessa n.900 k. löysäsin topparin lukituksen ja ajattelin kädellä varovasti siirtäen sitä vipua taaksepäin eli etsien sitä pakkosyöttökohtaa. Kas kummaa, moottori sammuu lähes heti vedettäessä vipua taaksepäin. Onko se mäntä jotenkin jumissa vai onko siellä se jousi jotenkin pahasti? Mutta kun saa koneen käyntiin se toimii eriomaisesti ottaen hyvin kierrokset, ei savuta ja vetääkin aika hyvin, esim. jos vedätät vaikkapa pienillä kierroksilla jotakin taakkaa,niin moottori ei sammu vaan tuntuu lisäävän itse tehoa kuten diesselin kuuluukin.Ei esiinny myöskään missään vuotoja,voi siltikin olla joku sisäinen tiiviste mennyt.Vanhemman mallin va:ssa, missä ne lähdöt siellä nestepäässä olivat vähän niinkuin vinossa, ei tuo pakkosyötttö mennyt päälle kuin tyhjäkäynti asennossa, tässä mallissa se pitäisi toimia kaikilla kierroksilla,olikohan ohjeessa annettu kylmäkäynnistyskierrokseseksi 1500/min. siis kaasuvivun säädöksi.Oispa jännä nähdä sen pumpun toiminta läpi kuorien.

Re: ih-584 -79 syöttöpumppu

ViestiLähetetty: 25.04.2019 04:56
Kirjoittaja IH 674
Oisko mahdollista että vipu on väärässä paikassa akselilla? ja että se nyt käy pakkosyöttö asennossa :?:

Re: ih-584 -79 syöttöpumppu

ViestiLähetetty: 25.04.2019 07:27
Kirjoittaja Erkki Pystykorva
En usko, mutta nyt alan ehken päästä jyvälle jutusta eli noiden akseleiden, siis kaasu ja se alempi mikä liekin ryyppy- sammutusakseli,suhde toisiinsa nähden.Kun ottaa ne ritlakkeet pois edestä ja hakee hyvää käyntiä moottorille,huomaa niiden vaikutuksen toisiinsa.Mulla oli se kaasuakseli laitettu liian suurelle eli taaksepäin sitä rajoitinta vasten.Olisiko sillä haettu isompia kierroksia tai jotakin muuta, en tiedä, mutta nyt se käynnistyy nätisti ja toimii hyvin.En siis vie vielä sitä pumppua dieselkorjaamoon, jatkosta en sitten tiedä,mutta joka tapauksessa niillä molempien akseleiden keskinäisillä paikoilla toisiinsa nähden on vaikutusta,penkissähän ne saisi tietenkin säädettyä.Siihen menisi meikäläiseltä kuukauden eläke.