Sivu 1/2

784

ViestiLähetetty: 03.07.2019 20:58
Kirjoittaja Natikka 784
Tevrehdys kaikille. Uusi natikan omistaja kaipailee hieman neuvoja/opastusta.

Tässäpä muutama kysymys...

- Natikka ei liiku, yrittää kyllä, vika on siis pikavaihteessa(nopea googlettelu)? Riittääkö sen korjaamiseen pikavaihteen korjaussarja https://www.traktorimies.fi/tuote/13436/voimansiirto/pikavaihteen-korjaus-srj??? Kuinka tuon korjaaminen onnistuu, vai onko sieltä mahdollisesti mennyt jotain muutakin sököksi?
Meinasimmme nostaa kopin pois koska samalla saamme entisöityä konetta uudempaan kuosiin.

-Onko natikoissa muita ominaisjuttuja mitä pitää samalla katsoa?? Tarkoituksena oli tehdä kunnon perushuolto laitteeseen, etenkin nuo peräöljyt tuntuvat olevan kiivas keskustelunaihe, onko asian laita niin että täytyy käyttää IH:n omia öljyjä vai löytyykö tilalle jotain muuta yhtä hyvin toimivaa??? Natikka siis menossa isäukolle metsään, klapikonetta pyörittämään yms maatalouden pieniä juttuja mitä ei isomalla voi tehdä.

- Jossain luin että sähköt yms kannattaisi katsoa läpi ja uusia sulakerasia jos hommaan ryhtyy???

- Mistä olette hankkinut varaosia ko.koneeseen?? Googlettelin ja huomasin että briteistä saa melkoisen edullisesti kaikkea mahdollista https://www.malpasonline.co.uk/s/m/case-ih-784-agricultural-tractor-international, tuossa yksi esimerkki.

Kiitänpä teitä jo etukäteen

Re: 784

ViestiLähetetty: 04.07.2019 06:14
Kirjoittaja IH 674
Jos se vain yrittää liikkua, niin todennäköisesti on pikavaihteen räikkälaakeri rikki n:o 402566R1
Pikavaihde siaitsee kytkinakselin takapäässä, eli kone on katkaistava kytkimen kohdalta
ja ulosottoakselilinja purettava pois, että saa etummaisen hammaspyörän pois, joka estää
kytkiakselin/pikavaihteen ulos vetämisen.

Re: 784

ViestiLähetetty: 05.07.2019 19:25
Kirjoittaja Natikka 784
IH 674 kirjoitti:Jos se vain yrittää liikkua, niin todennäköisesti on pikavaihteen räikkälaakeri rikki n:o 402566R1
Pikavaihde siaitsee kytkinakselin takapäässä, eli kone on katkaistava kytkimen kohdalta
ja ulosottoakselilinja purettava pois, että saa etummaisen hammaspyörän pois, joka estää
kytkiakselin/pikavaihteen ulos vetämisen.


Kiitän tiedosta, pitääkin aloitaa ensi viikolla purkuprojekti koneeseen.

Olisiko muihin kysymyksiin tietoa/vastauksia????

Re: 784

ViestiLähetetty: 05.07.2019 21:27
Kirjoittaja IH 674
Tuohon " yrittää liikkua" teen tarkentavan kysymyksen, liikkuuko se kummallakaan alueella (hidas nopea)
Öljykysymykseen sen verran että IH hyd-train on ihan hintansa arvoinen öljy.
Kytkin noissa on keraamisella levyllä, joka ei siedä luistatusta, vaan se pitää olla kiinni tai auki, ei välimuotoja.

Re: 784

ViestiLähetetty: 05.07.2019 22:25
Kirjoittaja MTI
Hyd-tran maksaa 100€/20litraa ja vastaavan luokituksen omaava 90€, niin kannattaako tuossa säästää.

Re: 784

ViestiLähetetty: 08.07.2019 20:11
Kirjoittaja Natikka 784
IH 674 kirjoitti:Tuohon " yrittää liikkua" teen tarkentavan kysymyksen, liikkuuko se kummallakaan alueella (hidas nopea)
Öljykysymykseen sen verran että IH hyd-train on ihan hintansa arvoinen öljy.
Kytkin noissa on keraamisella levyllä, joka ei siedä luistatusta, vaan se pitää olla kiinni tai auki, ei välimuotoja.


Ei liiku kummallakaan alueella... Kytkin tarkastetaan samalla kun pääsemme purkamaan vekotinta.

Re: 784

ViestiLähetetty: 08.07.2019 21:36
Kirjoittaja Natikka 784
Kopin purkuun saa myös laittaa vinkkejä, osan infosta löysinkin jo.

Taitaa vaan käydä niin että pieni entisöinti saattaa muuttua aikalaisen täyteen puunaukseen, ei millään tahtoisi tehdä ns.vasurilla.... Tosin kun olisi kunnon halli missä tehdä, niin asia helpottuisi huomattavasti.

Re: 784

ViestiLähetetty: 11.08.2019 14:50
Kirjoittaja Natikka 784
IH 674 kirjoitti:Jos se vain yrittää liikkua, niin todennäköisesti on pikavaihteen räikkälaakeri rikki n:o 402566R1
Pikavaihde siaitsee kytkinakselin takapäässä, eli kone on katkaistava kytkimen kohdalta
ja ulosottoakselilinja purettava pois, että saa etummaisen hammaspyörän pois, joka estää
kytkiakselin/pikavaihteen ulos vetämisen.



No niin, natikkaa ois purettuna reilusti. Kone halkaistuna....

Mites vatussa sen alimmaisen hammaspyörän saa pois edestä jotta pääsee käsiksi tuohon räikkälaakeriin?? Yritän tänään kuvata videota vehkeestä, niin pääsee kärryille hieman paremmin mikä tilanne oikein on...

- Koppi pois
- kone halkaistu
- ratti härpäke pois
- ratin alapuolinen suojalevy poistettu --> vaihteisto näkyvissä

Jos tuohon saisi vähän infoa niin ei tule purettua liikoja koneesta :)

Re: 784

ViestiLähetetty: 12.08.2019 07:23
Kirjoittaja IH 674
Koppia ei tarvitse poistaa
- kone katkaistaan kytkimen kohdalta
- irrotetaan kytkinakselin alapuolella oleva laakeri levy ja sen alla akselin päästä lukkosokka
- irrotetaan pohjalevy, jonka päällä on pumppu ja putket pakalle
- poistetaan pyöreäluukku vaihteiston kyljestä, sen takana on VOA pakka, joka on kiinni putkisokalla, se lyödään pois
- alimmainen VOA akseli irrotetaan takaa ja vedetään pois, samalla irtoaa VOA pakka
- pakan edestä irrotetaan hammaspyörät, ovat kiinni lukkorenkailla
- alaluukusta irrotetaan rattaita lukitsevat lukkorenkaat ja akseli liu-utetaan taaksepäin niinpaljon että saadan etummainen hammaspyörä pois
- TA vaihteen käyttövipu puretaan kannenpäältä pois ja pyöräytetää läpimenevää tappia neljännes kierrosta että tulee venttiilin hahlosta pois
- vedetään kytkinakseli TA pakkoineen pois
Tuossa pääpiirteittäin toimenpiteet TA pakan irroittamiseen. Työn iloa!

Re: 784

ViestiLähetetty: 12.08.2019 09:55
Kirjoittaja Natikka 784
IH 674 kirjoitti:Koppia ei tarvitse poistaa
- kone katkaistaan kytkimen kohdalta
- irrotetaan kytkinakselin alapuolella oleva laakeri levy ja sen alla akselin päästä lukkosokka
- irrotetaan pohjalevy, jonka päällä on pumppu ja putket pakalle
- poistetaan pyöreäluukku vaihteiston kyljestä, sen takana on VOA pakka, joka on kiinni putkisokalla, se lyödään pois
- alimmainen VOA akseli irrotetaan takaa ja vedetään pois, samalla irtoaa VOA pakka
- pakan edestä irrotetaan hammaspyörät, ovat kiinni lukkorenkailla
- alaluukusta irrotetaan rattaita lukitsevat lukkorenkaat ja akseli liu-utetaan taaksepäin niinpaljon että saadan etummainen hammaspyörä pois
- TA vaihteen käyttövipu puretaan kannenpäältä pois ja pyöräytetää läpimenevää tappia neljännes kierrosta että tulee venttiilin hahlosta pois
- vedetään kytkinakseli TA pakkoineen pois
Tuossa pääpiirteittäin toimenpiteet TA pakan irroittamiseen. Työn iloa!


Kiitänpä tästä.

Koppi otettuna pois --> menossa puhallukseen ja maalaukseen :)

Mietinpä että mitäpä jos tuo räikkälaakeri on ehjä??? Onko jotain muuta mitä kannattaisi katsoa samalla kun vehje puretaan atomeiksi....