Sivu 1/1

585XL -83 4wd ohjaussylinteri

ViestiLähetetty: 28.07.2019 05:48
Kirjoittaja ajokki
Ohjaussylinteri alkoi tiputtamaan öljyä takapäästä.
Otin sylinterin irti ja nyt olisi tiivisteiden vaihto edessä.
Onko jollain kokemusta hommasta?
Mistä tiivisteet ja miten tuon takapään varrentiivisteen
saa vaihdettua kun on syvällä putkessa.
Tämä on siis neliveto zf akselilla joten takapotkun tiivistesarjat
joita monet kauppaavat eivät käy.

t. ajokki

Re: 585XL -83 4wd ohjaussylinteri

ViestiLähetetty: 28.07.2019 06:54
Kirjoittaja IH 674
Ei mitään kokemusta sylinteristä. Akselina on ilmeisesti ZF APL 325 jossa on raidetanko ja sylinterissä läpimenevä varsi.?
Purkupojat Pälkäneellä on noiden natikan akseleiden kanssa pelannut, niillä voi olla tietoa.

Re: 585XL -83 4wd ohjaussylinteri

ViestiLähetetty: 28.07.2019 08:15
Kirjoittaja ajokki
Juuri tällainen läpimenevä varsi on tässä. Akseli on sivukardaani mallia.
Sain sylinterin auki, siinä on muuten lukituslanka jolla pääty paikoillaan ja lisäksi kuusio ruuvi
joka ei kyllä auennut vaan piti porata pois.
Peräpään tiivisteet on 10 cm syvässä kolossa josta "vapaa" sylinterin pää tulee läpi.
koloon näkyy kertyvän hiekkaa joten suosittelen muillekin että välillä renkaat linkkuun ja
putsaatte tämän paineilmalla ettei tule vuotoa kuten tässä kävi.
Pyyhkijäkumi tuli helposti koukulla ulos mutta sen jälkeen on jonkulainen messinki
hela jonka takana varsinainen varren tiiviste.
Täytyy vähän kuulostella vinkkejä ennekuin alkaa murjomaan tuota tiivistettä ulos.

Re: 585XL -83 4wd ohjaussylinteri

ViestiLähetetty: 28.07.2019 08:56
Kirjoittaja IH 674
Löysin purkuohjeen;
-Vedä sisempi painorengas urastaan riittävän pitkällä teräslankakoukulla
-vedä samalla koukulla tiivisterengas ja välirengas ulos
-ulompi painorengas ei ole irrotettavissa
- kaavinrenkaan irrottaminen on hankalaa mutta onnistuu tukevalla kaavaimella
Tiivisterenkaan varaosa no; 3147621R1 löytyy kuuklella

Re: 585XL -83 4wd ohjaussylinteri

ViestiLähetetty: 28.07.2019 11:29
Kirjoittaja ajokki
En nyt tiedä mitä tuossa tarkoitettiin noilla nimillä mutta takapäästä
koukulla tökkimällä männänvarren tiiviste tuli hyvin helposti
sylinteriputken suuntaan. Saa nähdä miten uuden sitten saa paikoilleen
mutta voi onnistuakkin. Otin samalla männän tiivisterenkaan vaihtoon.
Männän tiivisreurassa on kumitiiviste alla ja samassa urassa päälimmäisenä teflon tiivisterengas.
Yllättävän paljon oli sylinterissä likaa, ehkä peräti hiekkaa. Ei ihme jos tiivisteet on menny.
Onneksi putki näytti vielä hyvälle pinnaltaan.
Alkuviikosta sitte etsimään tiivisteitä.

Re: 585XL -83 4wd ohjaussylinteri

ViestiLähetetty: 03.08.2019 18:24
Kirjoittaja ajokki
Sylinteri on taas paikoillaan. Tiivisteet Etra/Nestepaine. Lienevät jotenki
samaa puulaakia. Männän tiiviste oli jotain teflonin ja metallin sekotusta.
Siinä sorvasin muovista kartion jolla sen sai venyteltyä isommaksi ettei
tarvinnut murjoa paikolleen. Varovasti lämmitystä niin onnistui hyvin.
Lukituslangan laitoin entisen kun tuli ihan siististi ulos.
Saa nyt sitte nähdä miten pitää öljyt sisällään. Ainakaan paikollaan käännellessä ei isommin ruiskinut.
Nivelen suojakumin veistelin motonetin yleismallin hammastangon suojakumista.
Hankalin homma tuossa oli irrottaa tyvipään nivelen tappi etuakselin korvakkeesta.
Oli tosi tiukassa ja tietysti paikka ahdas.

Kyllä tuon korjauksen voi tehdä ihan itekki jos jollain tulee sama ongelma vastaan.
Ennaltaehkäisyksi suosittelen välillä putsaamaan paineilmalla tyvipään putkiosan jossa
sylinterin vapaa pää kulkee. Veikkaan että sinne kertynyt hiekka oli tässäki syöny tiivisteen.