Natikkamiehet

IH 474 moottorin hoonaus?

International ja uudempien Case IH-traktoreiden keskustelualue

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja Jarkke » 17.10.2019 17:58

MTI, no siinä puukuorman vedossa on kyllä sitten karstat lähteneet kun kerran kipinöitä pakokaasun seassa vilahtelti.. :)

En tosiaan tuolla intikalla mitään kovin raskasta näillä näkymin tee, kun se on tossa pihakoneena ja talvella en sitä mökillekään erikseen lähde ajamaan..ja mökillä on vanha Valmetti, sillä teen siellä lumihommat.

Nyt alan olla jo rauhoittunut sen sylinterien hoonauksen suhteen..kone käy hyvin ja kohtuullisesti käynnistyy..ainoa mikä nyt häiritsee, on aika mustat savut kun äkkiä kaasua painaa..mökillä ollessa painelin Valmet-700:n kaasupoljinta ja en sellaista tuprausta saanut pakoputkesta mitenkään tulemaan..tuohon liittyen, kun ajoin koneen Iistä Ouluun, niin kyllä se 4-sylinterin (lähin hyttiä, onko se neljäs?) kohalta pakosarjasta öljyä jnkn verran pukkasi..tuli vaan mieleen että onko venttilivarren tiivistekumit sitten kovettuneet/ väljät kun kyseessä on kuitenkin vm.-74 oleva kone..

Mahtaneeko olla ihmeellinen homma vaihtaa ne ohjarikumit? Mikäli venttiilivarren puslat (kait siellä sellaiset on) ovat väljäksi kuluneet niin silloinhan ei ne uudet tiivistekumit/ stefat kauaa kestä.. Mahtanenko olla oikeilla jäljillä pohdinnoissani?

IH674, kiitos edellleen vinkeistäsi, olet kyllä ilmeisen hyvin perillä intikoiden toiminnasta ja rakenteista..kauankin näiden kanssa pelannut?
Jarkke
 
Viestit: 7
Liittynyt: 02.10.2019 13:46
Paikkakunta: Oulu

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 17.10.2019 19:02

4-vuosikymmentä niiden kanssa on mennyt.
3228677R91 on varsi tiivistee varaosa numero, vaihto onnistuu kotioloissa, tosin vaatii työkalun jousen
painamisen, venttiiliohjurit ovat vaihdettavat.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 620
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja mackaiveri » 18.10.2019 06:06

Jarkke kirjoitti:MTI, no siinä puukuorman vedossa on kyllä sitten karstat lähteneet kun kerran kipinöitä pakokaasun seassa vilahtelti.. :)

En tosiaan tuolla intikalla mitään kovin raskasta näillä näkymin tee, kun se on tossa pihakoneena ja talvella en sitä mökillekään erikseen lähde ajamaan..ja mökillä on vanha Valmetti, sillä teen siellä lumihommat.

Nyt alan olla jo rauhoittunut sen sylinterien hoonauksen suhteen..kone käy hyvin ja kohtuullisesti käynnistyy..ainoa mikä nyt häiritsee, on aika mustat savut kun äkkiä kaasua painaa..mökillä ollessa painelin Valmet-700:n kaasupoljinta ja en sellaista tuprausta saanut pakoputkesta mitenkään tulemaan..tuohon liittyen, kun ajoin koneen Iistä Ouluun, niin kyllä se 4-sylinterin (lähin hyttiä, onko se neljäs?) kohalta pakosarjasta öljyä jnkn verran pukkasi..tuli vaan mieleen että onko venttilivarren tiivistekumit sitten kovettuneet/ väljät kun kyseessä on kuitenkin vm.-74 oleva kone..

Mahtaneeko olla ihmeellinen homma vaihtaa ne ohjarikumit? Mikäli venttiilivarren puslat (kait siellä sellaiset on) ovat väljäksi kuluneet niin silloinhan ei ne uudet tiivistekumit/ stefat kauaa kestä.. Mahtanenko olla oikeilla jäljillä pohdinnoissani?

IH674, kiitos edellleen vinkeistäsi, olet kyllä ilmeisen hyvin perillä intikoiden toiminnasta ja rakenteista..kauankin näiden kanssa pelannut?


Vaihdoin viime kesänä venttiilivarrenkumit, pari tuntia vierähti kun rauhallisesti teki, ei paha homma.Tuo työkalu on ehdoton tuossa hommassa ja
kampura oikeassa asennossa kun jousen irroittaa ettei venttiili putoa pyttyyn.

viewtopic.php?f=2&t=407&start=10
mackaiveri
 
Viestit: 80
Liittynyt: 30.05.2016 21:26
Paikkakunta: Salo

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja Jarkke » 18.10.2019 08:31

Mackaiveri, kiitos sinulle myös viestistäsi, yritinkin eilen illalla laittaa kysymyksiä asiaan liittyen foorumille, mutta jokin tökki, en saanut kännykällä viestiä läpi ja koko viesti hävisi lopulta bittiavaruuteen.

Juuri tuokin mietitytti että onko riskinä venttiilin tippuminen sylinteriin ..ja vastauksestasi sekin selvisi että todellakin täytyy kampura aina pyöräyttää sellaiseen asentoon että mäntä on ylhäällä aina kulloinkin operoitavan sylinterin kohalla.. Olisikin tympeä asia jos venttiili kilahtaisi sylinteriin, se tarkoittaisi että pitäisi kansi irroittaa ja homma paisuisi kuin pullataikina.

Varmaan sen työkalun pystyy jotenkin itsekin tekemään? Jokin 2-piikkisen "haarukan" mallinen se lienee pitää olla, että saa painatettua venttiilinjousta ja sitten siitä välistä pystyy avaamaan sen lukituksen jne.. (poikasena jotakin moottoripyörää korjaisin vaihtelevalla menestyksellä, niin tuollainen muistikuva on niiltä ajoilta.)

Oisko se homma kutakuinkin näin; venttilinkoppa auki, nokka-akselin irroitus(kait se on yläpuolinen n-akseli intikassa?) , koneen pyöräyttäminen sen verran että kahden sylinterin männät ovat ylhäällä? (joutuuko tunkkaamaan trakt. sen verran ilmaan että takarenkaasta voi pyöräyttää?) venttiilien lukitus auki, hilppeet ja jousi pois...elkup. tiivistekumin pois kaivaminen ja uusi tilalle ja kasaaminen.. Onko se vanha tiivistekumi tiukassa kolossaan?

Edit: katsoin myös linkittämäsi viestiketjun, siitähän selvisi suoraan monta asiaa, KIITOS! Kuvat ovat selkeitä, helpottaa paljon...ja eihän tuossa mitään nokka-akselia tarvi irroittaa..
Jarkke
 
Viestit: 7
Liittynyt: 02.10.2019 13:46
Paikkakunta: Oulu

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja mackaiveri » 18.10.2019 09:23

D-206 on Työntötanko kone joten nokka-akseli on lohkossa.
Yksi vinkki vielä ; kun avaat venttiilikopan kannen traktori pitää olla tasaisella että öljyt valuu alas koneen sisällä eikä ulkopuolella.
Mulla oli vasemmalle sivulle, kanteen jäi öljyä sopiviin koloihin ja kun venttiilkopan aikaisi, öljyt valui pitkin moottorin vasenta kylkeä.
Tuon työkalun etu on että se ei paina venttiiliä alaspäin= ei paina mäntää vasten. Jos painat jollain haarukalla suoraan alaspäin, on vaarana
että venttiili painaa mäntää niin paljon että mäntä liikahtaa alas ja venttiili sen perässä.Työkalu nappaa jousesta kiinni ja painaa yläprikkaa
jousta kireämmälle joten itse venttiiliin ei tule yhtään painetta ja ei ole vaaraa pudota pyttyyn.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/804051/ ... -ulosvedin

Tuosta voisi kehittää sopiva ulosvedin jos ei uskalla ebaystä ostaa.

Pyöritin konetta kiintolenkillä yhdestä pultista jotka on kampuran päässä(kolme pulttia kaikkiaan). Vaihde oli vapaalla. Pieniä haasteita oli kun siivapyörällä ei ole mitään ajoitusmerkkejä.
Piti katsoa venttiilien asennosta onko puristustahti päällä.=> Kun 1. ylhäällä on myös 4.myös ja kun 2. ylhäällä ja on 3. myös .
Tiiviste oli tiukassa, mutta siirtoleukapihdeillä vääntämällä lähtee. Uusi painamalla paikalleen, tuntee kun menee pohjaan.
mackaiveri
 
Viestit: 80
Liittynyt: 30.05.2016 21:26
Paikkakunta: Salo

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 18.10.2019 10:43

Moottoria voi pyörittää myös tuulettaajan siivikosta kun painaa samanaikaisesti toisella
kädellä hihnan kireäksi.
Männän on ylhäällä myös siinäkohtaa kun venttiilit vaihtaa, silläkohdalla ottaa keinuvit pois.
Aukot mistä nostajat tulee ylös kannattaa peittää ettei venttiililukot putoa sinne.
viewtopic.php?f=2&t=407&start=10
Tuossa linkissä kuvien alla on selostus minun työkalusta.
Viimeksi muokannut IH 674 päivämäärä 18.10.2019 11:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
IH 674
 
Viestit: 620
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja Jarkke » 18.10.2019 10:55

Kiitos neuvoistanne, alkaa jo kädet syyhyämään että lähteä saman tien vaihtamaan, räntäsade hieman jäähdyttää asennushaluja. :mrgreen:

Ne tiivistekumit kävin ostamassa, siis ne ovat jo asentamista odottamassa..edullisia kyllä olivat.
Jarkke
 
Viestit: 7
Liittynyt: 02.10.2019 13:46
Paikkakunta: Oulu

Edellinen

Paluu International traktorit

  • Paikallaolijat

    Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron