Sivu 1/2

International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 20.01.2015 10:45
Kirjoittaja MarKos
Tervehdys. Sivustoilla olen lukenut et pienempien natikoiden dieselmoottorit ovat tehty suoraan bensamoottorista ja siksi eivät kestäisi dieselin puristuksia yms., mutta puhutaanko silloin 4 sylinterisistä moottoreista? Kuinka on tämän 3-sylinterisen kanssa, kestäviä ja vahvoja kunhan huollot tehty ajallaan? Näitä 434 malleja ilmeisesti valmistettiin (1966-1971) Brittien käyttöön ja Amerikan vientiin, joista pieni osa laskeutui Suomeen. Kuinka hyttien kanssa, tulivat pakollisiksi Suomessa joskus -60 luvun puolivälissä ja kukahan niitä valmisti Suomessa? Herättelin tuolla Masinistien sivuilla keskustelua vaihdelaatikon purusta, on edelleen työn alla. Ymmärrys olisi et laatikon ylemmän akselin joka vastaa lautaspyörään saisi purettua perään päin ja traktoria ei tarvitsisi halkaista, mutta kuinkahan tiukka sovite on po akselin ja rullalaakerikoolien välillä?

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 20.01.2015 13:29
Kirjoittaja Rokressi
Terve vaan!
Kyllä juuri se nelipyttyinen kone on bensakoneesta kehitelty, vaan mitä konetta tarkoitat puhuessasi kolmepyttyisestä? Käsittääkseni 434 natikassa on nimenomaan nelipyttyinen kone.

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 20.01.2015 13:37
Kirjoittaja harry-kt
Rokressi kirjoitti:Terve vaan!
434 natikassa on nimenomaan nelipyttyinen kone.


Tämän mukaan myös 4 sylinteriä http://www.konedata.net/Traktorit/ih276.htm

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 20.01.2015 14:49
Kirjoittaja MarKos
Kiitos, täytyypi kurkata kannen alle. Naapurin 453:ssa kolmepyttyinen ja kertoi tämänkin minunkin 434 olevan kolmepyttyinen :) hmm, luulo ei ole tiedon väärti. Viallisena ostin tieten tahtoen, mutta napsahti laakista käyntiin ja kävi hyvin. Tiedä sitten kuinka kauan ollut kuusen alla laatikko-/perävikaisena.

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 20.01.2015 14:59
Kirjoittaja MarKos
.. millaisiin vikoihin/tarkistuksiin olisi syytä varautua moottorin suhteen, olisiko tietoa ?

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 20.01.2015 15:14
Kirjoittaja Rokressi
Kansivikojahan noissa on ollut sekä syöpymiä ja halkeamia lohkossa sylintereiden väleissä. Elikkä kannattaa kurkata sinne jäähdyttimeen koneen pyöriessä, että tuleeko kuplia tai vaahtoaako. Ainakin kannattaa vaihtaa uudet jäähdytinnesteet ennaltaehkäisyksi syöpymien suhteen.

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 20.01.2015 19:59
Kirjoittaja IH 674
Kun vaihteiston yläakseli halutaan purkaa niin ensin otetaan hydraulikansi ja vaihteiston
kansi pois sitten molemmat takaakselit pois jotta saadaan alennuspyörästön isot rattaat
pois sitten jarrut pois ja tasauspyörästön laakeripesät nyt nousee tasauspyörästö ylös ja
sitten voidaan yläakseli purkaa taaksepäin.Pääpirteissään se menee noin.
453 on saksalainen tuote jossa on neus tehtaan moottori joita on 3,4 ja 6 sylinterisiä moottoreita.

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 22.01.2015 09:48
Kirjoittaja MarKos
Kiitos avusta ja kommenteista :) kuinkahan tiukka tuon akselin ja laakereiden sovite on, millaista ulosvetäjää mahdollisesti kaipaa vai lähteekö sormivoimin kun ensin aukaisee lukkoprikan ja lukkomutterit ?

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 22.01.2015 11:21
Kirjoittaja IH 674
Kokemusta minulla ei tuosta kohdasta ole mutta eiköhän se vasaraa harkiten käyttäen
auki lähde.

Re: International 434 Bradford/UK

ViestiLähetetty: 06.02.2015 14:08
Kirjoittaja farmall
mikäs olikaan se bensa moottori mihin nää pohjautu alunperin olen tuosta kuullut joskus.? volvo amazon?
nää englantilaisethan on kopioitu nuista saksalisista,d-132 moottorista sehän oli dgd4 mallissa ja myöhemmin d-430 ja d-432 mallissa myöhemmin. tästä oli sitten isompia ja pienempiä versioita 2,3 ja 4 pyttynen. neljämukista oli kahdella eri porauksella,isomi tässä d-439mallissa nää englannin moottorit on niin samanlaisa mutta kuitenkin erilaisia...

muutenkin esim b250 on tosi samnlainen mutta jotakin ratkasuja tehty toisin lienee säästösyistä.suurin varmaan tämä yksitoiminen nostolaite. ja syottöpumppu. mutta osat ei näissä kuitenkaan käy ristiin senverran on mitotusta muutettu joka puolella