Sivu 1/1

955xl,956xl

ViestiLähetetty: 04.02.2015 01:00
Kirjoittaja farmall
meinattu vähän että jos vaihtas ton "lammastila traktorin" tällaseen sakaslaiseen nelivetoseen kutoseen. mutta nämä isommat itelle vähän outoja malleja.... Maavara ja etenemiskyky on käsitääkseni ihan hyvä,vai kuinka?

minkäslainen lukko näissä on etuakselissa?

mitkäs näissä on heikkoja paikkoja mistä hajoo yleensä?

Pystyykos tähän xl-ohjaamoon laittamaan pyörivää penkkiä jos innostuu metsävarustusta laittamaan?

varaosat mistä?
? agrilineltä näytti kyllä saavan nykyään vesi ja öljypumppua,ikkunoita,moottorin korjaussarjaa yms. mutta mistä esim jarruosia?

mitä eroa on 955xl, 956xl ja 956xla?

Re: 955xl,956xl

ViestiLähetetty: 04.02.2015 09:06
Kirjoittaja Rokressi
Meikäläinen on tietysti vähän puolueellinen kehumaan tätä mallia :lol: , mutta jotain kerron kuitenkin. Kaikissa malleissa etuakselissa kitkalukko. Sivukardaanimallit hitaita, nopeus noin 30 km/h, uudemmat keskikardaanimallit liki 40 km/h ja niissä on vaihteisto painevoideltu sekä muutama hevosvoima enemmän vakiona.

Moottorit ovat kestäviä, nättikäyntisiä ja lähtevät huonosti käyntiin pakkasesta lämmittämättä. Kytkin ja voimansiirto on luja, ainoastaan vetävän peräkärryn kanssa varottava tiukkaa pakitusta. Eli ajovoimanottoa käytettäessä on noista pakkirattaita antautunut. Vaihteisto suuritöinen purettava moneen muuhun verrattuna (näin olen kuullut kerrottavan)

Hydrauliikan tuotto ei mikään mahtava, mutta riittävä normaalitarpeisiin.

Pyörivä penkki sopii mainiosti XL-ohjaamoon, kun irrottaa työkalulaatikon/apumiehen istuimen. Omassa 955 Natikassa edellinen omistaja oli vielä vaihtanut pienemmän ratin, jolloin istuimen saa paremmin säädettyä. Venttiilipöydän saa tuotua kopin sisälle siististi avattavan alaikkunan kautta.

Alkuperäisosat on kalliita, mutta tarvikkeenakin saa normaaleja kulutusosia. Esim tuolta löytyy suomesta (myös jarruosat) ja jos ei mitä ole heidän nettiluettelossaan niin kannattaa kysyä silti. http://www.konekorjaamo.fi/index.php
Toki ulkomaita saa edullisemminkin tilailtua.

XLA taitaa olla vain ulkomailla käytetty tyyppimerkintä kuvaamaan nelivetomallia. (tämä ei varma tieto)

Yllätävän ketterä peli noinkin isoksi koneeksi. Elikkä osta pois, jos siisti sattuu kohdalle. Näitä vanhoja isoja nelikoita saa ihan kohtuuhintaan, huomasin harmikseni kun yritin omaani vaihtaa pienempään traktoriin, jossa olis ollut etukuormain. :mrgreen:

Kysy lisää, jos jotain osaisin vielä avittaa traktorikaupoissa

ps. Tuossa kuvassa on oman 955 natikan ympäripyörivä ilma-Grammeri

Kuva

Re: 955xl,956xl

ViestiLähetetty: 04.02.2015 22:06
Kirjoittaja Takapotku
Meilläkin aikoinaa oli tos meidän natikkas ilmaistuin niin päivän ajo nii oli selekä kipiä. Haettii orikinalli tilalle. :P. Mut tämä riippuu aika paljon penkistä. ;)

Re: 955xl,956xl

ViestiLähetetty: 04.02.2015 22:31
Kirjoittaja IH 674
mitä eroa on 955xl, 956xl ja 956xla?
956 on Sen-o-raulik nostolaitehydrauliikka joka on paine ohjattu hytrauliikka ja siinä on plus toiminto joka yhdistää ohjaus ja hyd. pumppujen tuotot.
XLA tarkoittaa mielestäni nelivetoa, takavetoja ei taida suomessa ollakkaan.

Re: 955xl,956xl

ViestiLähetetty: 06.02.2015 13:48
Kirjoittaja farmall
juu kiitoksia paljon tähänastisista tiedoista. kysellään lisää jos tulee jotain mieleen..

Re: 955xl,956xl

ViestiLähetetty: 06.02.2015 20:42
Kirjoittaja MTI
farmall kirjoitti:mitkäs näissä on heikkoja paikkoja mistä hajoo yleensä?


Ei näissä ole heikkoja paikkoja :lol:
IKH:n myyjäkin sano et ei näihin mee varaosia.
Enolla on ollut uudesta asti tämmöinen 956 vm.89 turbotettu jossain vaiheessa, mittari lähti toiselle kierrokselle toissakesänä 8-)
No kytkin siinä alkaa olla jo loppu, on vielä alkuperäinen. Raidetangon sisäpäät vaihdoin kesällä ja vesipumppu on kertaalleen uusittu.

Re: 955xl,956xl

ViestiLähetetty: 09.02.2015 13:54
Kirjoittaja farmall
-86 vuoden jälkeen muuttu ilmeisesti väritys ja tuo konepellin muotoilu. ja tuli tuo case ih nimi. peruskone ei muutunu mitenkään? patsi tuo painevoitelu laatikossa ja keskikardaani kaikissa.