Tuli tuossa syksyllä pihaan 63-mallinen B414. Traktori oli hakusessa toista vuotta, kun on tontilla tuollainen pahan vallassa oleva perunamaa, jota pitäisi yrittää elvyttää. Muutama vuosi sitten ostin kuolinpesästä samanlaisen -62-mallisen 414:sen, jota en ehtinyt saada edes tontille, kun vävypoika halusi siirtomatkan varrella tehdä sillä pienen perunamaan muokkauksen. Konehan poiki ensi yrittämällä ja jäi tyttären pihalle. Oli ollut vuosia lumikoneena ja olisi ehkä tarvinnut vähän selvittelyä kunnosta.
Oma kokemus traktoreista jää 60-luvulla tehtyyn siirtoajoon 990 taavetilla ja 70-luvun äestys- ja peräkärryn vetohommiin uudemmalla Natikalla. Onneksi neuvojana on ollut nyt jo 90-vuotias tekniikan ihme- enoni, jolla on tajuttomasti tietoa kaikenlaisista koneista, erityisesti Taaveteista.
Kaikista näihin vanhoihin Natikoihin kohdistuneista mollauksista huolimatta päädyin pitämään ko. mallin hankintalistalla. Miranolikunnostetun Natikan hylkäsin kerran, kun ei ensimmäinenkään mittari tai näyttö pelittänyt; toisena olisi ollut 64-mallinen taavetti, jossa kuitenkin nostolaite osoittautui toimimattomaksi. Vähän jälkikäteen mietitytti, josko olisi ollut vain näppihäiriö.
Tämän pihalla köllöttävän vehkeen ostin sitten vain ilmoituksen perusteella luottaen myyjän rehellisyyteen. Toistaiseksi kaikki luvattu on pitänyt.
Korjattavaa varmasti löytyy, vaikka tuntuukin toimivan; ainakin tulevan toiminnan varmistaminen on ohjelmassa. Toistaiseksi on tullut vaihdetuksi vasta jäähdytysnesteet, kun ei vanhoihin oikein osannut luottaa; melkoista moskaa tuli ulos, mutta ehkä olisi kuitenkin pakkasta kestänyt. Seuraavaksi ohjelmassa lienee öljyjen vaihto. Yleisöljyä myivät IKH: lla. Ajattelin ainakin moottoriin sitä laittaa. Peräpäästä näyttää ainakin voimanottoakselin tiiviste falskaavan, samoin kuin vetotunnustelun tapin tiiviste. Vetovarsien kiinnitys myös askarruttaa; toiselta puolelta on kahdeata tapista paksumpi poikki; onko vain hitsattavissa?
Mittarivarustuksessa riittää korjattavva. Öljynpainemittari näyttäisi toimivan, mutta lämpömittari varmaankin menee vaihtoon. Kierrosluku/tuntimittari sanonut itsensä irti jo aikoja sitten, joten ei ehkä kovin merkityksellinen. Hehkuja tuossa ei vaikuta sanottavasti olevan, koska ampeerimittari ei värähdäkään hehkutuksessa (valojen kytkeminen kyllä vaikuttaa). Käynnistyy kuitenkin ilman hehkuja, kun startti ja akku ovat suht. uudet.
Tarkoitus olisi tuo pistää toimimaan vanhan 2X14 Sampo auran eteen ja lumikoneeksi, jos nyt lunta joskus Etelä-Suomeen tulee.
Kaikki kommentit ja neuvot ovat äärimmäisen tervetulleita