Meikäläinen on tietysti vähän puolueellinen kehumaan tätä mallia
, mutta jotain kerron kuitenkin. Kaikissa malleissa etuakselissa kitkalukko. Sivukardaanimallit hitaita, nopeus noin 30 km/h, uudemmat keskikardaanimallit liki 40 km/h ja niissä on vaihteisto painevoideltu sekä muutama hevosvoima enemmän vakiona.
Moottorit ovat kestäviä, nättikäyntisiä ja lähtevät huonosti käyntiin pakkasesta lämmittämättä. Kytkin ja voimansiirto on luja, ainoastaan vetävän peräkärryn kanssa varottava tiukkaa pakitusta. Eli ajovoimanottoa käytettäessä on noista pakkirattaita antautunut. Vaihteisto suuritöinen purettava moneen muuhun verrattuna (näin olen kuullut kerrottavan)
Hydrauliikan tuotto ei mikään mahtava, mutta riittävä normaalitarpeisiin.
Pyörivä penkki sopii mainiosti XL-ohjaamoon, kun irrottaa työkalulaatikon/apumiehen istuimen. Omassa 955 Natikassa edellinen omistaja oli vielä vaihtanut pienemmän ratin, jolloin istuimen saa paremmin säädettyä. Venttiilipöydän saa tuotua kopin sisälle siististi avattavan alaikkunan kautta.
Alkuperäisosat on kalliita, mutta tarvikkeenakin saa normaaleja kulutusosia. Esim tuolta löytyy suomesta (myös jarruosat) ja jos ei mitä ole heidän nettiluettelossaan niin kannattaa kysyä silti.
http://www.konekorjaamo.fi/index.phpToki ulkomaita saa edullisemminkin tilailtua.
XLA taitaa olla vain ulkomailla käytetty tyyppimerkintä kuvaamaan nelivetomallia. (tämä ei varma tieto)
Yllätävän ketterä peli noinkin isoksi koneeksi. Elikkä osta pois, jos siisti sattuu kohdalle. Näitä vanhoja isoja nelikoita saa ihan kohtuuhintaan, huomasin harmikseni kun yritin omaani vaihtaa pienempään traktoriin, jossa olis ollut etukuormain.
Kysy lisää, jos jotain osaisin vielä avittaa traktorikaupoissa
ps. Tuossa kuvassa on oman 955 natikan ympäripyörivä ilma-Grammeri