Kirjoittaja Erkki Pystykorva » 13.04.2014 20:44
Käväsin tuossa männä viikolla dieselpumppujen ja muita sen sukusia korjaavassa ammattiliikkeessä ja siellä asentaja näytti kyseisen värkin sisuskalut kunnostettavana olleesta pumpusta.Kyllä se on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen laite,osiakaan ei ole kovin paljon.Välipainepumppu ja nestepää eli se värkki joka jakelee sitä ainetta niille suuttimille pyöriessään.Pari säätötankoa joilla määritellään annosmäärä siirtelemällä joko eteen tai taaksepäin.Se nestepää kuuluu olevan arin paikka, joten polttoaine pitäisi olla mahdollisimman puhdasta,erityisesti vettä ei siedä eikä hiekan muruja.Säätöpenkissä ne niitä pumppuja ajavat kohdalleen.Ongelmana tuntui olevan näihen vanhimpiin pumppuihin varaosien saanti ja siksi heilläkin on rakenneltu tietyillä soviteosilla dieselautojen pumpuista toimivia laitteita.Minua hän neuvoi säätämään syöttöä pienemmälle siitä alimmasta säätöruuvista kiinnipäin kunnes kierrosten nousu hieman takeltelee ja sitten palauttamaan vähän ruuvia n.1 kierros taaksepäin.Se ylempi säätö ruuvi vaikuttaa vain tyhjäkäynninkierroksiin, joten sitäkin voi passata,jos on tarvista.Juuri näinhän minä olin jo ehtinyt tekemäänkin,en kuitenkaan kertonut hänelle sitä.Lopuksi hän lohdutteli että aja vaan niin kauan kuin se pyörii, kerkiää sen sitten sepittää kohan seisattuu eikä suostu enää käynnistymään.