Natikkamiehet

IH 474 moottorin hoonaus?

International ja uudempien Case IH-traktoreiden keskustelualue

IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja Jarkke » 02.10.2019 14:04

Tervehdys foorumilaisille, olen uusi käyttäjä, juuri kirjauduin foorumille, koska ostin otsikon mukaisen intikan ja nyt se seisoo pihamaalla..

Taustaksi kerron että monena talvena olen kaipaillut piha/ harrastekoneeksi traktoria jossa on etukuormaaja ja nyt se sitten löytyi,kaupat syntyi ja ajoin sen tänään n. 35 km matkan kotiini Ouluun.

Matka meni hyvin, ohjaus pelitti ja traktori pysyi siis kivasti omalla kaistallaan. Sen panin merkille että kiihdyttäessä savutti aika reippaasti ja kun välillä olin parkissa antaakseni tietä takana tuleville, niin totesin että kyllä kone huohottaa kovan ajon jälkeen reippaasti..siis on väljä. Ajaessakin kyllä huomasi että osa hepoista on varmaan kesälaitumilla..myötäiseen kulki hyvin, vastamäessä oli selvästi paras terhakkuus pois..imusarjan alta tihkui kuin öljyä hieman??

Osaako kukaan sanoa että onko ko. mallissa vaihdettavat sylinterinputket? (jos vaihtaisi männät ja putket)
Toinen vaihtoehto olisi hoonata sylinterit ja rengastaa männät...ehkä vanha kone virkistyisi silläkin jnkn verran? (kerran rengastin vanhan Valmetin, siinä oli poikkinaisia renkaita, se kone muuttui paljon hoonauksen ja rengastuksen myötä.)

Eikös hoonaaminen onnistuisi kun ottaa vaan öljypohjan pois, kiertokankien alapäät auki..männät yläkautta pois, hoonaus + rengastus? Toki sitten menee kansipahvi vaihtoon jne..se on taas oma lukunsa.

Onko Oulussa intikkamiehiä, sellaisia jotka tuntee nämä vanhemmat intikat kuin omat taskunsa? Että voisi neuvoja kysyä tarvittaessa tai ehkäjopa pientä remppaakin teettää tarvittaessa?? Itsellä ei ole kuinns. Pohjolan talli ja talvi vastassa, niin ei innosta kovin ihmeellisiä remppoja alkaa taivasalla tekemään ellei pakko ole.

Toki tuo vehje toimii tuollaisenaankin ja ehkä yhden talven ajan rauhassa ja ensi keväänä uudella innolla remppaa tekemään..

Tällaisia ajatuksia tuoreelta intikkamieheltä.
Jarkke
 
Viestit: 7
Liittynyt: 02.10.2019 13:46
Paikkakunta: Oulu

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 02.10.2019 22:32

Moottori on ns. märkäputkikone eli vaihdettavat putket.
Mielestäni hoonausta ei kannata tehdä, vaan laittaa uusi mäntäputki sarja, ikh:lla 100:sen verran kpl
Jos huohottimesta tulee reilusti valkoista savua, tai puhaltaa reilusti painetta ajon aikana niin kone on väljä.
Putkienvaihdossa tulee samalla uusittua helmatiivisteet, jotka alkaa vanhemmiten vuotamaan.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 622
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja Jarkke » 03.10.2019 07:55

Kiitos vastauksestasi IH 674 !

Tuossa aamulla otin ilmansuodattimen pois, kohtuullisen likainen on sekin, vaihdan sen ja katson että mikä vaikutus sillä on koneen käyntiin, savuttamiseen jne.

Hieman oli ahdasta ottaa suodatinpatruuna pois, irroitin kämppärin puhaltimen jalustan ruuvit ja sitten otin koko konepellin pois, sitten sopi putkahtamaan pois paikaltaan..hajen IKH:lta uuden patruunan ja tämä eka pieni huolto on siinä.

Syylärin nesteet ovat kyllä kirkkaan vihertävät, hieman olivat vajenneet nesteet tuossa "ankaran" siirtoajon aikana (ajoin talla pohjassa koko matkan.) se vajeneminen voisi viitata helmatiivisteiden vuotamiseen..? Ed.omistaja oli kannentiivisteen vaihdatuttanut, joten sen kautta ei nesteet vajene.

No laitan jäitä hattuun ja en lähde suin päin konetta avaamaan ja etenekin kun työ häiritsee harrasteita..talven katson että oireileeko kone pikkukäytössä, jos niin sitten keväällä tai ensi kesänä jos Luoja suo, niin koneremppa ohjelmaan..
Jarkke
 
Viestit: 7
Liittynyt: 02.10.2019 13:46
Paikkakunta: Oulu

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 03.10.2019 08:30

Lämmityslaite kannattaa siirtää hytin sisään, vaikkapa pitkän lasin yläosaan, toimii paremmin.
Kampikammion paineelle/ohivuodolle on yksinkertainen mittalaite, vaikka itse valmistaen.

Otetaan 150 x 26 mm putki jonka toinen pää tulpataan, johon porataan 7mm reikä, putken keskivaiheille
laitetaan liitin johon sopii 8mm kirkas muoviputki, laite liitetään sopivalla letkulla huohotinputkeen ja muoviletkuun laitetaan

vettä vesipinta merkitään putkeen, moottori pitää olla käyntilämpöinen, kierrokset täysille ja merkitään noussut vedenpinta
mitataan merkkien väli joka saa olla maks, 51mm nelos moottorissa
Avatar
IH 674
 
Viestit: 622
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja Jarkke » 03.10.2019 11:15

Onpas mielenkiintoista, kun noin voi itse ohivuodon määrää mitata..Kiitos vinkistä :)

Tutkin tuon lämppärin siirtomahollisuutta..samalla estyis, että ei konehuoneen mahd.katkut tulis hyttiin..ne tietää päänsärkyä pisemmällä matkalla.

Oikean puolen vilkku pimeänä, piuhat menee verhoilun alla, verhoilut niiteillä kiinni, siis oma hommansa kaivella piuhoja esille ja tarv.uusia. No ehkä vika löytyy liitoksista...

Ihmettelen toisaalta jos kone aivan väljä olisi, kun mittarit toimivat ja taulussa n. 6500 h, ei pitäisi olla paljon mikäli öljyt pn suht.säännöllisesti vaihdettu ja ei kylmänä hirveesti sahattu käyntiin.

Voikohan vähän käytön takia olla männänrenkaissa /öljyrenkaissa jumiutumia, mikä toki vaikuttas huohottamiseen jne? Jotkut yrittävät liotella niitä irti ja siten elvyttää renkaita..hmmm..

Hyvin hörähti aamulla käyntiin, toson pakkasta ollut vain muutama aste yöllä.

Kävin ilmanputsarin IKH:lta, samalla mielenkiinnon vuoksi kysyin putkien/mäntien hintoja..tingattu hinta n. 95€/ sylinteri..ei ois paha hinta vaikka rempatakin..toki tiivisteet jne.nostaa hintaa. Pari päivää ruuvailua näin maallikolla, niin homma olisi tehty..ammattilainen ehkä puolessa päivässä tekis tai päivässä ainakin, etenkin lämp.tiloissa.

Kiva tuolla on pihamaalla pikku hommia tehdä..etukuormaaja on iso plussa..takapaino täytyy talveksi hommata.
Jarkke
 
Viestit: 7
Liittynyt: 02.10.2019 13:46
Paikkakunta: Oulu

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 03.10.2019 11:51

Takavalojen liittimet on jossakin taka - akselin päällä, niissä on usein vikaa.
Jos lähti käymään ilman hehkua ja pakkosyöttöä niin on hyvä kone.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 622
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja MTI » 05.10.2019 20:32

Onnittelut uuden hankinnan johdosta!
Täällä on toinenkin ih harrastaja Oulusta 8-)
Jos se on ollut kevyessä käytössä, niin kunnon rasitukseen vaan kone niin puhistuu.
Edullisesti on kyllä tarjonnut osia, ite ostin IKH:lta putket ja männät niin taisi olla jotain 135€/pytty 453:een.
Vaihdoin kun meni männänrengas poiki yhdestä sylinteristä ja putkien o-renkaat vuoti.
Mutta en hätäilis koneen avauksen kanssa jos ei vuoda glykolia öljyyn.
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 280
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulu

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja Jarkke » 06.10.2019 11:34

MTI, kiitos sinulle myös kommentistasi! :)

Joo, ajoin siis talla pohjassa tarktorin Iistä Ouluun sitä vanhaa 4-tietä, kyllä traktori sen kesti..ei mennyt öljyt ja nesteet sekaisin. Aiempi omistaja oli keväällä vaihdatuttanut kansipahvin kun oli menny öölit ja jäähd.nesteet sekaisin..Olisi tavallaan harmi nyt aukoa konetta kun vasta kannentiiviste vaihdettu jne..sekinn menisi toki uusiksi jos koneen aukaisisi.

Minulla on varmaan vaan hieman yli-intoa uuden hankinnan kanssa..pitäisi muka saada heti kone aivan timmikuntoon.. On kyllä joku kokenut korjaaja sanonut niinkin että kun vanhoja mennään aukomaan, niin voi lopputulos olla kokonaisuuden kannalta jopa heikompi kun lähtötilanteetssa...no tapauskohtaista tuo toki.
Tarkoittiko lienee että jos vaikka yläpää korjataan, niin saattaa sen seurauksena alapää porsia..

Minulla oli jossakin vaiheessa Valmet 361 ja siihen ed.omistaja oli vaihtanut männät..porauttanut jne, mutta kannen oli jättänyt korjauttamatta niin eihän sitä meinannut saada käyntiin millään, käytin kannen koneistamolla, plaanaus ja venttiileille seetirenkaat jne, niin alkoi käynnistymään. (niissä ongelmana mm.venttiilien vähittäinen kanteen painuminen ja kun palotila suurenee niin eipä vaan käynnisty enään niin helposti.)


Täytyy sanoa että aika kiva tuttavuus tuo "uudenkarhea" intikka on..ja ei haittaa vaikka vaihdevivut ovat istuimen vasemmalla puolella, oppiihan sitä vasurillakin niitä käyttämään. Yhtenä päivänä ihmettelin että mikä kumma varoitusvaloloistaa kojelaudassa..lopulta tajusin että se olikäsijarrun merkkivalo..oli ylläri..ei ole yhdessäkään minun omistamassa traktorissa vielä sellaista ylellisyyttä ollut!

Kivasti traktori pyörähtelee pihamaalla ja siitä on ollut jo paljon hyötyäkin..etukuormaimella olen yhtä romuttamomatkaa odotellutta auto siirrellyt..hyvin siirtyi ja vahingossa tietenkin särin takalasinkin siitä..nohh rapatessa roiskuu! Talon päätykolmioon piti yksi ritilä laittaa, niin etukuormaimen kauhan päältä senkin sain turvallisemmin tehtyä kuin joiltakin tikkailta kurottelemalla..eihän tikkailta oikeasti saisi ees työskennellä tuolla taivaan ja maan välillä..

Ruskon romukeisarin "aareaitasta" bongasin edullisesti vanhat trukkipiikit kiinnikkeineen, piikit oli ryskätty hieman mutkalle ja kiinnikkeet hakkautuneet väjiksi..siis isossa koneessa ollut ja rajulla käytöllä..meinaan sepittää ne sen verran kuntoon että kestää pikkutraktorikäytössä täyttä päätä.

Pystyykö trukkipiikkejä kotioloissa mitenkään yhtään taivuttamaan vaikka saisi pilleillä punaisiksi kuumennettua? Muuttuuko meltoraudaksi jos niin paljon lämmittää? (karkaisu poistuu???)

Onkos intikan käynnistysvivussa se keskikohta pakkosyöttö? Siis kun ala-asennossa on sammutus, keskikohdalla käynnistys ja ajettaessa(kun käynnistynyt) pidetään siellä yläasennossa?
Jarkke
 
Viestit: 7
Liittynyt: 02.10.2019 13:46
Paikkakunta: Oulu

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja MTI » 06.10.2019 20:24

Ei se talla pohjassa ajo taida paljoa konetta rasittaa, jotain raskasta pitäisi laittaa perään että saisi kunnon vedätystä. Mulla lenteli putkesta kipinöitä kun puukuormaa toin mettästä :lol:
Mulla on mittari pyörähtänyt ympäri ja kannelle ei silti tarvinnut tehdä mitään muuta kuin uudet venttiilivarren kumit laitoin samalla kun uusin putket ja männät.
mc-cormic international b414 -63 international 453 -74
MTI
 
Viestit: 280
Liittynyt: 11.05.2014 17:00
Paikkakunta: Oulu

Re: IH 474 moottorin hoonaus?

ViestiKirjoittaja IH 674 » 06.10.2019 21:39

Pakkosyöttöasento on kun pumpun alin vipu kohtaa jousitetun nastan, kannattaa myös
katsoa että vipu käynti asennossa on toppari vasten, jos ei ole niin syöttö on vajaa ja veto huono.
Avatar
IH 674
 
Viestit: 622
Liittynyt: 03.03.2014 20:34

Seuraava

Paluu International traktorit

  • Paikallaolijat

    Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron